Pyydä tarjous lakipalvelusta
Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
756 vastausta
Mikäli palvelussa on virhe, virhe voidaan hyvittää seuraavilla keinoilla: kauppahinnan osittainen maksamien, virheen korjaus ja työn uusiminen, hinnan alennus sekä sopimuksen purkaminen.
Palvelun tilaajalla on oikeus olla maksamatta palvelun hintaa tai osaa siitä, kunnes virhe on korjattu tai muuten hyvitetty. Pidätettävän rahamäärän on suurin piirtein vastattava virheen merkitystä, esimerkiksi korjauskuluja. Koko kauppahinnan voi jättää maksamatta vain silloin, jos virhe on niin merkittävä, että se voisi oikeuttaa kaupan purkamisen.
Palvelun tilaajalla on oikeus vaatia, että yritys korjaa virheen tai uusii virheellisen työn. Tämä vaihtoehto on ensisijainen, sillä yrityksellä on oikeus korjata virhe, jos sen pystyy tekemään kohtuullisessa ajassa. Jos yritys ei pysty tekemään korjausta riittävän nopeasti, kuluttaja voi korjauttaa virheen toisella yrityksellä ja laskuttaa siitä.
Jos korjaus tai palvelun uusiminen ei onnistu tai yritys ei oikaise virhettä kohtuullisessa ajassa, kuluttajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta. Hinnanalennuksen on vastattava suuruudeltaan virheen merkitystä. Hinnanalennus voi vastata esimerkiksi korjauskuluja tai palvelun arvon alenemista yleiseen hintatasoon verrattuna.
Kaupan purkamista voi vaatia vain silloin, jos virhe ei ole vähäinen tai virhettä ei voi korvata muilla keinoilla, esimerkiksi hinnanalennuksella ja vahingonkorvauksella.