Ostimme kiinteistön kesäkuun lopussa. Nyt haluamme purkaa kaupan, koska myyjäpariskunta salasi, että patterit lämpiävät vain osaksi, putkirikon, joka oli paikattu massalla ja piilotettu metallikuoren alle, että boilerin varoventtiili oli rikki. Onko meillä mahdollisuuksia purkuun? Myyjät suostuivat suullisesti siihen kiinteistövälittäjän kuullen, mutta peruivat sitten. Myyjärouva itse ehdotti purkua, kun hän kuuli putkirikosta (olimme juuri silloin puhelinyhteydessä, kun se havaittiin). Vai teenkö rikosilmoituksen petoksesta? Vaadimme kauppahinnan 30 000 € lisäksi remonttikulujamme 1 500 €. Talo on rakennettu 1970, mutta kun meiltä salattiin nämä tärkeät asiat. Jos olisimme ne tienneet, emme olisi taloa ostaneet. Olemme pienituloinen eläkeläispariskunta, eikä meillä olisi varaa käräjöidä.

1 vastaus


Minilex

Nainen

58 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei,

Maakaaren mukaan kiinteistössä on laatuvirhe, jos kiinteistö ei ominaisuuksiltaan ole sellainen kuin on sovittu, taikka myyjä on ennen kaupan tekemistä antanut ostajalla virheellisen tai harhaanjohtajan tiedon kiinteistön pinta-alasta, rakennusten kunnosta tai rakenteista taikka muusta kiinteistön laatua koskevasta ominaisuudesta ja annetun tiedon voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Sama pätee, mikäli myyjä on ennen kaupan tekemistä jättänyt ilmoittamatta ostajalle sellaisesta tyypillisesti myydyn kaltaisen kiinteistön käyttöön tai arvoon vaikuttavasta edellisessä lauseessa avatusta ominaisuudesta, josta myyjä tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, ja laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Kertomasi perusteella kyseessä on vaikutuksellinen laatuvirhe. Kaupan purku on viimesijainen hyvityskeino maakaaren mukaan. Kaupan purku tulee kyseeseen, mikäli virhe ei ole vähäinen ja virhettä ei ole mahdollista hyvittää muilla keinoin (esim. hinnanalennus). Kaupan kohteen virheellisyyden nimittäin tulee olla niin olennaista, ettei virheen korjaaminen taikka vahingonkorvaus taikka hinnanalennus riitä korvaukseksi. Kynnyksenä on näin ollen virheen olennaisuus. Olennaisuuden arviointi tehdään kokonaisharkinnan perusteella. Arviointia ei tehdä vain ostajan näkökulmasta, vaan sillä objektiivisilla perusteilla (esim. kauppahinta, rakennuksen ikä, korjauskustannukset, ostajan asema).

Tärkeää ostajan asemassa on reklamaation tekeminen, nimittäin ostaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä ja siihen perustuvista vaatimuksistaan myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Ostaja menettää lopullisesti oikeutensa vedota virheeseen viiden vuoden kuluessa siitä, kun kiinteistön hallinta on luovutettu. Reklamaation tärkeys kannattaa siis huomata. Teillä voi myös olla kaupan purun lisäksi oikeus vahingonkorvaukseen.

Toivottavasti vastauksesta oli sinulle apua. Lisäkysymyksissä voit olla yhteydessä lakipuhelimeen.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]