Myin asunnon joulukuussa 2013. Ostaja reklamoi parvekelasien virheellisyydestä syyskuussa 2015. Ostaja väittää, että lasit ovat väärin asennettu (olen asennuttanut ne taloyhtiön parvekeremontin jälkeen 2012), jonka takia parveke kastuu kaikkina vuoden aikoina. Parvekkeella on osittain taloyhtiön asennuttama kiinteä lasitus ja noin puolet parvekelasituksista (avattavat lasit) on minun asennuttamia lasitusyrityksen kautta. Sain tänään asiantuntijan lausunnon, ettei parveke ole vesitiivis ja ilmastointi on puutteellinen. Ostajan asianajaja vaatii minua korjauttamaan lasituksen niin, että se on vesitiivis sekä laitattamaan ilmastointiventtiilin katon rajaan ja korjaamaan kaikki muut ns. vesivauriot. Itse pidin lasitusta onnistuneena. Miten minun tulisi edetä asiassa?

1 vastaus


Minilex

30 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Myyjän on otettava reklamaatio jälkeen asia aktiivisesti haltuun. Ensimmäiseksi on syytä palkata asianajaja varsinkin jos ostajalla on asianaja ja rakennusalan asiantuntija esim. järjestämällä tavarantarkastus. Jos reklamaatio koskee vähäistä virhettä voi myyjä olla suoraan ostajaan yhteydessä ja ehdottaa asian sopimista kohtuullisella korvauksella. Reklamaation jälkeen voidaan asiassa hakea oikeusturvaa vakuutusyhtiöltä. Oikeusturvavakuutuksen osalta on huomattava että vakuutusta ei usein myönnetä ennen asian riitauttamista. Jos myyjä ei kiistä reklamaation vaatimusta, asia ei tule riitaiseksi. Kiistämisen pitkittäminen saattaa tosin johtaa siihen, että ostaja laatii asiassa haastehakemuksen ja laittaa riidan vireille oikeudessa. Mikäli kyseessä on piilevä virhe myyjä voi tarjoutua korjaamaan sen itse kustannuksien säästämiseksi. Tästä on hyvä laatia korjaussuunnitelma ja sopimus. Myös työn valvoja voi olla aiheellista palkata. Jos myyjä sopii asiaa kannattaa sopimuksessa sopia myös kaikki muut vastuut siis nekin joita ei ole havaittu. "Makseuttuaan em. korvauksen 10.000 euroa kylpyhuoneen kosteuseristyksen korjaamisesta osapuolet sopivat ettei ostaja voi esittää uusia vaatimua asuntokauppaan liittyen." Tämä rajoittaa ostajan oikeutta muihin korvauksiin.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]