Kuinka kauan työnantajan tarvitsee säilyttää työntekijän lääkärintodistusta. Eli milloin lääkärintodistuksen saa tuhota?

1 vastaus


Minilex

64 vastausta

Soita lakimiehelle - 0600 12 450

Hei, ja kiitos kysymyksestä. Työnantaja saa koota rekisteriin tiedon työntekijän sairauspoissaolojen ajankohdista esimerkiksi palkanmaksujärjestelmää varten. Työnantaja ei kuitenkaan saa tallentaa rekisteriin sairauslomien lääkärintodistuksiin kirjattuja diagnoositietoja. Työterveyshuolto ei saa kertoa työntekijän sairaudesta neuvotteluun osallistuvalle esihenkilölle eikä muutoinkaan työnantajalle ilman työntekijän suostumusta. Työterveyshuolto voi ainoastaan kertoa yleisellä lääketieteellisellä tasolla sairauden vaikutuksesta työkykyyn.
Tietosuojalainsäädännön ja työlainsäädännön mukaan lääkärintodistuksia ei saa säilyttää tarpeettoman pitkään. Tarkkaa säilytysaikaa ei ole lainsäädännössä määritelty, mutta yleinen periaate on, että työnantajan tulee säilyttää tietoja vain niin kauan kuin ne ovat tarpeen.
Terveydentilaa koskevat tiedot on säilytettävä erillään muista tiedoista ja hävitettävä heti sen jälkeen, kun niitä ei enää tarvita. Työnantajan tulee tarkastaa terveydentilatietojen säilyttämisen tarve vähintään viiden vuoden välein.

Huomaathan, että lainsäädäntö on saattanut joiltain osin muuttua.
Varmista asiasi lakipuhelimesta, soita
0600 12 450.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]