Hei,
Mieheni on työsuhteessa työnantajaansa. Tänään heiltä on tullut kaikille työntekijöille ilmoitus tekstiviestinä, että palkkoja ei makseta huomenna (27.11.2015) postilakon takia. Mieheni on toimittanut henkilökohtaisesti tuntilistat palkanlaskentaan. Onko tämä laillisesti oikein, voiko työnantaja ilmoittaa näin? Mitä tekemistä postin lakolla on esim. putkiasentajan palkanmaksun kanssa?

1 vastaus


756 vastausta

Tulkintanne työnantajan toiminnan lainmukaisuudesta on täysin oikea. Työnantajalla on velvollisuus maksaa palkka kuukausittain työsopimuksessa määritellyn palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, mikäli kyseessä on normaali kokopäiväinen työsuhde. Palkan tulee siis olla kuun viimeisenä päivänä työntekijän tilillä tämän käytettävissä. Jos palkanmaksupäivä osuu pyhäpäivään, arkilauantaihin tai arkipyhään, niin työnantajan tulee maksaa palkka tätä edeltävänä päivänä.

Ainoastaan Suomen pankin tekemän ilmoituksen perusteella maksuliikenteen häiriöistä voidaan palkanmaksua siirtää tavallisena arkipäivänä. Tällöinkin palkanmaksu siirtyisi häiriöpäivää edeltävälle päivälle.

Eli toisin sanoen postin lakko ei voi mitenkään vaikuttaa yrityksen palkanmaksukykyyn, varsinkaan kun lakosta on ilmoitettu ennakolta. Työsopimuslain mukaan palkka voidaan pakottavissa tilanteissa maksaa myös työntekijälle käteisellä. Jos postin lakko nyt jotenkin teoreettisesti estäisi työnantajaa maksamasta palkkoja 27.11, tulisi työnantajan olla valmis maksaman palkat kuun viimeisenä päivänä (30.11 maanantaina) käteisellä.

Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


Aiheeseen liittyvät kysymykset

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »

[chatbot]