Minilex - Lakipuhelin

Ostajan velvollisuus reklamoida virheestä asuntokaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Jotta ostaja saa vedota asunnossa olevaan virheeseen, hänen tulee reklamoida eli ilmoittaa virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe on havaittu tai se olisi pitänyt havaita tai kun sen merkitys on selvinnyt. Yleisenä sääntönä pidetään siis kohtuullista aikarajaa. Reklamaatiolle on myös asetettu selkeämpiä aikarajoja, jotka vaihtelevat riippuen siitä, onko kyseessä uusi vai käytetty asunto. Uuden asunnon kaupassa virheilmoitukset tulee tehdä pääsääntöisesti vuositarkastuksen yhteydessä. Käytetyn asunnon kaupassa virheilmoitus tulee puolestaan tehdä lähtökohtaisesti kahden vuoden kuluessa asunnon hallinnan luovutuksen jälkeen. Asiasta löytyy tarkempaa tietoa artikkeleista Virheilmoitus käytetyn asunnon kaupassa ja Virheilmoitus uuden asunnon kaupassa.

Mikäli ostaja ei ilmoita virheestä säädettyjen määräaikojen puitteissa, hän menettää oikeutensa vedota virheeseen. Määräaikoihin on kuitenkin olemassa poikkeuksia, mm. silloin, kun myyjä on menetellyt törkeän huolimattomasti tai virheen vuoksi asunto aiheuttaa vaaraa terveydelle.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa