Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton riitojen ratkaisuelin tilanteissa, joissa on ostajana kuluttaja ja myyjänä elinkeinonharjoittaja. Riidan ratkaisu tapahtuu tasapuolisesti huomioon ottaen molempien osapuolten edut. Asuntokaupassa kuluttajariitalautakunta voi toimia ratkaisijana myös yksityishenkilöiden välisissä riidoissa. Riidan kohteena voivat olla yksittäiset riidat liittyen sekä uuden tai käytetyn asunnon kauppaan.
Asuntokaupassa vaihdannan kohteena ovat asuinhuoneistoon oikeuttavat asunto-osakkeet tietyssä asunto-osakeyhtiössä. Valituksen kuluttajariitalautakuntaan voi tehdä ostajana kuluttaja tai asuntoyhteisö, eli esimerkiksi asunto-osakeyhtiö, sekä yksityishenkilöiden välisissä asuntokaupoissa kumpi tahansa asuntokaupan osapuoli. Lautakunta ei kuitenkaan käsittele riitoja, joissa osapuolina ovat asunto-osakeyhtiön osakas ja taloyhtiö. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi, kun asuntoon joudutaan tekemään kaupan jälkeen taloyhtiön vastuulle kuuluvaa remonttia.
Asuntokaupassa on oltava kyse asumiseen hankitusta asunnosta, jotta kuluttajariitalautakunta voi ottaa riitaan kantaa. Jos kyseessä on elinkeinotoimintaa varten hankittu asunto tai työsuhdeasunto, lautakuntaan ei voida tehdä valitusta.
» Selvitä asiasi heti
Estät ennalta ongelmien ja riitojen syntymisen tai pahentumisen.
» Unohda ajanvaraukset
Saat vastaukset helposti ilman kalliita tapaamisia.
» Edullinen minuuttihinta
Kiinteä ja edullinen minuuttihinta, joten maksat vain käyttämästäsi puheluajasta.
Usein valitukset kuluttajariitalautakuntaan asuntokaupan yhteydessä liittyvät asunnon virheisiin kuten esimerkiksi sen kuntoon. Asunto ei ole jostain syystä sellainen kuin sen piti olla. Uudelta asunnolta voidaan odottaa enemmän kuin käytetyltä, ja vanhojen asuntojen yhteydessä on ymmärrettävä myös normaalia kulumista.
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia. Tämä tarkoittaa sitä, että ne eivät ole täytäntöönpanokelpoisia pakkotoimin. Ratkaisusuosituksia kuitenkin käytännössä noudatetaan usein, ja ne ovat myös pääosin yhteneväisiä tuomioistuinten antamien ratkaisujen kanssa. Ennen asian ratkaisemista lautakunta pyrkii mahdollisuuksien mukaan sovintoon osapuolten välillä.
Käsittely kuluttajariitalautakunnassa on ilmaista, mutta osapuolten maksettaviksi tulevat yleensä asian selvittämisestä aiheutuvat kulut. Tämä tulee osapuolille yleensä halvemmaksi, vaikka asiassa käytetään lakimiehen apua, joka voi olla hyvin tärkeää asian riittävän ja oikeanlaisen selvittämisen kannalta. Asian käsittely ja ratkaisu lautakunnassa eivät estä asian viemistä tuomioistuimeen.