Minilex - Lakipuhelin

Laatuvirhe asuntokaupassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Asuntokaupassa tapahtuvasta asunnon laatuvirheestä on laissa yleinen virhesäännös, joka määrittää, milloin asunnossa voidaan katsoa olevan laatuvirhe. Kiinteistön laatuvirheestä säädetään erikseen. Yksityisten tahojen välisessä asuntokaupassa laatuvirhe voi lain mukaan muodostua neljässä eri tilanteessa.

Asunnossa on laatuvirhe ensinnäkin silloin, jos se ei vastaa sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Esimerkiksi asunnon pinta-ala voi osoittautua huomattavasti pienemmäksi, kuin mitä myyjä on pinta-alaksi ilmoittanut. Virhe on kyseessä myös silloin, jos asunto ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut asunnosta ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

Useimmiten laatuvirheessä on kysymys nimenomaan asunnon fyysisistä ominaisuuksista, kuten juuri siitä, että pinta-ala ei ole se, mikä on ilmoitettu tai että asunnossa onkin kosteusvaurio tai jotain muita rakenteellisia puutteita.

Laatuvirhe muodostuu myös siitä, että myyjä on ennen kaupantekoa jättänyt antamatta ostajalle tiedon sellaisesta asuntoa koskevasta erityisestä seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon ottaen huomioon hänen mahdollisuutensa havaita kyseinen seikka asunnon tarkastuksessa, myyjän tietoisuus ostajan asettamista erityisvaatimuksista sekä muut seikat, ja tuon laiminlyönnin voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan. Mahdollista on esimerkiksi, että myyjä jättää kertomatta tietyistä, asunnon kunnon lähitulevaisuudessa vaatimista remonteista ja tai korjauksista.

Laatuvirheestä on kyse myös silloin, kun asunto on varustukseltaan, kunnoltaan tai muilta ominaisuuksiltaan merkittävästi huonompi kuin ostajalle on ollut perusteltua aihetta edellyttää ottaen huomioon asunnon hinta, sen ikä, alueella tavanomainen varustetaso, kohtuullista asumistasoa koskevat yleiset vaatimukset sekä muut seikat.

Yhteenveto

  • Asunnossa on laatuvirhe ensinnäkin silloin, jos se ei vastaa sovittua tai se ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on antanut ennen kaupantekoa.
  • Useimmiten laatuvirheessä on kysymys asunnon fyysisistä ominaisuuksista.
  • Laatuvirhe muodostuu myös siitä, että myyjä on ennen kaupantekoa jättänyt antamatta ostajalle tiedon sellaisesta asuntoa koskevasta erityisestä seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon.
  • Laatuvirheestä on kyse myös silloin, kun asunto on varustukseltaan, kunnoltaan tai muilta ominaisuuksiltaan merkittävästi huonompi kuin ostajalle on ollut perusteltua aihetta edellyttää.

Summary in English

  • There is a quality defect in the apartment, first of all, if it does not correspond to the agreed upon or it does not correspond to the information provided by the seller before the transaction.
  • Most often, the quality defect is a matter of the physical characteristics of the apartment.
  • A quality defect also consists in the fact that the seller, prior to the conclusion of the sale, has failed to inform the buyer of a particular aspect of the apartment that he must have been aware of and of which the buyer could reasonably be expected to be informed.
  • A quality defect also occurs when the apartment is significantly worse in terms of equipment, condition or other characteristics than the buyer has been justified to expect.

Kysymyksiä ja vastauksia

1. Miten ostajan tulisi toimia tilanteessa, jossa asunnossa havaitaan laatuvirhe?

Ostajan havaitessa asunnossa laatuvirheen, hänen tulisi ilmoittaa siitä, ja siihen liittyvistä vaatimuksista kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. 

Aiheesta muualla

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]