Minilex - Lakipuhelin

Potilaan oikeudet ja hoitovirhe

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Jokaisella Suomessa pysyvästi asuvalla henkilöllä on oikeus saada hyvää terveyden- ja sairaanhoitoa.   Hoito on järjestettävä potilaan vakaumusta, yksityisyyttä ja ihmisarvoa kunnioittaen.   Ihmisiä ei myöskään saa asettaa eriarvoiseen asemaan terveyspalveluista annettaessa.  Potilaan oikeuksista säädetään laissa.

Hoitovirheellä tarkoitetaan potilaan hoidossa tapahtunutta virhettä tai hoidon laiminlyöntiä, eli hoitohenkilökuntaan kuuluvan virheellistä menettelyä.  Hoitovirhe voi tarkoittaa sitä, että potilasta hoidetaan väärin tai puutteellisesti, tai hoito viivästyy.  Hoitovirhe ei kuitenkaan aina aiheuta potilaalle vahinkoa, vaan kyse voi olla esimerkiksi diagnoosin antamisen viivästymistä, joka ei vaikuta hoidon lopputulokseen.

Hoitovirhettä epäillessä suositellaan ensin ottamaan yhteyttä hoitoa antaneeseen hoitopaikkaan ja keskustelemaan hoitaneen lääkärin kanssa.  Mikäli keskusteluista ei ole apua, terveyden- tai sairaanhoitoon, tai siihen liittyvään kohteluun tyytymätön potilas voi tehdä kirjallisen muistutuksen terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle.  Muistutuksen voi tehdä myös potilaan laillinen edustaja, omainen tai muu läheinen henkilö.  Terveydenhuollon toimintayksikön on käsiteltävä muistutus ja annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa.  Jos muistutusta käsiteltäessä ilmenee, että potilaan hoidosta tai kohtelusta saattaa seurata potilasvahinkolaissa tarkoitettu vastuu potilasvahingosta, on potilasta neuvottava siitä, miten asia voidaan panna vireille toimielimessä.  Potilasvahinkoilmoitus tulee tehdä Potilasvakuutuskeskukselle.  Potilas voi tehdä vahinkoilmoituksen Potilasvakuutuskeskukselle myös tilanteessa, jossa hakee korvausta kivusta ja särystä. 

Potilaalla on myös oikeus kannella hoidosta tai hoitoon liittyvästä kohtelusta terveydenhuollon valvontaviranomaisille.  Kantelu tehdään sen alueen aluehallintovirastolle, jonka alueella potilas on ollut hoidettavana.  Valvontaviranomaiset eivät voi määrätä vahingonkorvausta maksettavaksi kantelun perusteella, eikä hoitoratkaisua voida kumota.  Kantelu voi johtaa esimerkiksi huomautukseen tai varoitukseen. 

Hoitolaitoksilla on lisäksi potilaita avustava potilasasiamies, joka voi avustaa potilasta muistutuksen, kantelun tai vahinkoilmoituksen tekemisessä.  Voit myös olla yhteydessä lakimiehiimme, mikäli epäilet hoitovirhettä tai tarvitset oikeudellista neuvoa tapauksessasi.  

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]