Minilex - Lakipuhelin

Potilaan oikeus valita hoitaja

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Asiakaskeskeisyys on tärkeä osa potilaan oikeuksia. Potilaan tulee olla selvillä hoito- ja palveluketjuista, ja hänellä tulisi olla tosiasiallinen mahdollisuus vaikuttaa omaan hoitoketjuun. Tärkeä osa asiakaskeskeisyyttä onkin potilaan mahdollisuus tehdä valintoja koskien hoitovastuussa olevaa yksikköä ja hoitavaa terveydenhuollon ammattihenkilöä kohtaan. Lisäksi potilaalla on mahdollisuus vaikuttaa eri hoitovaihtoehtojen valintaan.

Potilaalla on oikeus valita hoitaja toimintayksikön toiminnan tarkoituksenmukaisen järjestämisen sallimissa rajoissa. Hoitajan tulee olla laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Jos potilaan hoitosuhde ei toimi potilaalle osoitetun tai hänen itsensä valitseman henkilön kanssa, olisi potilaan voitava vaihtaa lääkäri, sairaanhoitaja tai muu terveydenhuollon ammattihenkilö.

Potilaan jatkohoito on pyrittävä järjestämään siten, että hänet ohjataan potilasta aiemmin hoitaneen lääkärin hoitoon, aina kun se on mahdollista. Kun potilas on lähetetty erikoissairaanhoitoon, potilas tulisi ohjata jatkohoitoon lähetteen tehneelle lääkärille, silloin kun lähetteen tekijänä on lääkäri.

Potilaalla on siispä käytännössä mahdollisuus valita itselleen hoitaja. Valitseminen kuitenkin rajoittuu olosuhteiden mahdollistamiin rajoihin. Potilaalla on aina kuitenkin mahdollisuus vaihtaa myös kokonaan omaa terveyden- ja sairaanhoidon toimintayksikköä. 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]