Minilex - Lakipuhelin

Potilaan oikeus epikriisiin

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Potilaalla on oikeus saada omat potilastietonsa.  Tiedonsaantioikeus koskee sekä hoitoaikaa, että hoidon jälkeistä aikaa.  Hoitojakson päätyttyä potilaalle tulee lähettää loppulausunto, eli epikriisi.  Epikriisi on potilaan hoidon päätyttyä laadittu selostus taudin kulusta ja hoidosta.  Epikriisi on potilasasiakirja, ja potilasasiakirjat ovat salassapidettäviä.  Epikriisin voi siis luovuttaa vain potilaalle itselleen tai potilaan kirjallisella suostumuksella sivulliselle. 

Julkisessa terveydenhuollossa epikriisi lähetetään yleisesti potilaalle kotiin hoidon päätyttyä.   Mikäli näin ei ole, potilas voi saada epikriisin itselleen ottamalla yhteyttä hoitaneeseen hoitolaitokseen.  Epikriisin voi pyytää asioimalla henkilökohtaisesti hoitopaikassa tai kirjallisella, allekirjoitetulla pyynnöllä.  Osalla hoitolaitoksista on myös sähköinen palvelu, jonka kautta potilas voi täyttää pyynnön saada epikriisi itselleen.  Pyynnössä potilas voi valtuuttaa toisen henkilön noutamaan epikriisin puolestaan.  Vuodesta 2015 lähtien potilastietoja on alettu merkitä Omakanta-palveluun, josta potilas voi tarkastella potilaskertomuksiaan sähköisesti.  

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa