Minilex - Lakipuhelin

Potilaan oikeusturvakeinot

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Potilaalla on käytössään lainsäädännössä turvattuja erilaisia keinoja reagoida esimerkiksi kokemaansa puutteelliseen terveyden- ja sairaanhoitoon taikka siihen liittyvään kohteluun. Näitä potilaan oikeusturvakeinoja, eli siis muistutusta, kantelua, potilasasiamiesjärjestelmää, potilasvahinkoilmoitusta ja myös jopa rikoslain tarjoamaa suojaa, käsitellään tarkemmin menettelyn osalta muissa lakiartikkeleissa eikä niihin tässä artikkelissa ole siis syytä mennä. Myös potilaan oikeutta hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun on käsitelty toisessa artikkelissa, jossa on määritelty esimerkiksi hyvän hoidon kriteereitä. Tämän artikkelin tarkoituksena on lyhyesti selittää potilaan oikeusturvakeinojen merkitys potilaalle hänen näkökulmastaan.

Potilaan oikeusturvakeinojen olemassaolo on keskeinen tapa toteuttaa potilaan oikeusturvaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden on hyvä tiedottaa potilaille esimerkiksi muistutusmenettelyn käytöstä ja muista potilaan oikeusturvakeinoista. Toimintayksikön tulee myös esimerkiksi käsitellä saapuneet potilaiden tekemät muistutukset asianmukaisella tavalla ja kohtuullisessa ajassa antaen perusteltuja vastauksia potilaan muistutuksessa esittämiin ja hänen huomaamiinsa epäkohtiin.

Potilaan näkökulmasta eri oikeusturvakeinoissa ovat omat etunsa ja haittansa: esimerkiksi muistutusmenettelyssä etuna on esimerkiksi sen nopeus ja haittana taas se, että muistutuksen johdosta terveydenhuollon toimintayksikkö ei välttämättä aina noudata vastauksenantovelvollisuutta. On myös mahdollista, että muistutus ei välttämättä muuta potilaan huomaamaa puutteellista menettelyä, vaikka toimintayksikön antaman vastauksen perusteella näin luvattaisiin tehdä. Esimerkiksi kantelu taas voi olla hitaanlainen potilaalle, mutta toisaalta se mahdollistaa asian viemisen eteenpäin ylemmälle ja terveydenhuollon toimintayksiköstä riippumattomalle viranomaiselle.  

Potilaalla on siis käytettävissään useita oikeusturvakeinoja toteuttaakseen oikeusturvaansa. Potilas voi jopa turvautua useampiin näistä keinoista samanaikaisesti saman asian osalta. Jos potilaan oikeusturvakeinoksi olisi yksinään säädetty esimerkiksi ainoastaan muistutusmenettely, ei se välttämättä olisi riittävä turvaamaan potilaan oikeusturvaa. Pikemminkin kaikki potilaan oikeusturvakeinot toteuttavat yhdessä potilaan tehokasta oikeusturvaa. Jos kokee esimerkiksi tyytymättömyyttä saamaansa terveyden- ja sairaanhoitoon tai tähän liittyvään kohteluun, sopivimman oikeusturvakeinon löytäminen voi tuntua potilaasta hankalalta. Tällöin kannattaa reippaasti ottaa yhteyttä esimerkiksi lakimieheen ja kysyä neuvoa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa