Minilex - Lakipuhelin

Hoitotakuu kantelu

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Hoitotakuulla viitataan potilaan oikeuteen saada julkisesta terveydenhuollosta hoitoa säädetyn ajan kuluessa. Säädetyt määräajat löytyvät terveydenhuoltolaista. Tarkoituksena on myös taata palveluiden tasapuolinen saatavuus asuinpaikasta riippumatta. Hoitotakuun piiriin kuuluu kiireetön perusterveydenhuolto, suun terveydenhuolto sekä erikoissairaanhoito.

Mikäli henkilö ei ole päässyt hoitoon säädetyssä määräajassa, on hänellä käytettävissä laki potilaan asemasta ja oikeuksista määritellyt oikeussuojakeinot. Henkilö voi tehdä hoitopaikkaan muistutuksen. Muistutuksen voi tehdä joko lomakkeella tai vapaamuotoisesti. Hoitopaikkaan tehtävä muistutus tehdään hoitopaikan terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Asia käsitellään henkilökunnan kanssa ja asiasta annetaan kirjallinen selvitys muistutuksen tekijälle.

Mikäli henkilö ei ole tyytyväinen saamaansa ratkaisuun, voi asiasta kannella aluehallintovirastoon tai Valviraan. Mahdollista on myös kannella suoraan asiasta ilman muistutuksen tekoa. Käytännössä hoitotakuun toteutumisesta tehtävät kantelut osoitetaan aluehallintovirastolle. Kantelua ei käsitellä ilman erityistä syytä yli kaksi vuotta vanhoista asioista. Kantelulla ei kuitenkaan voi muuttaa lääkärin hoitopäätöstä tai saada korvausta.

Viranomainen voi siirtää kantelun käsiteltäväksi muistutuksena, mikäli se on tarkoituksenmukaisinta asiassa. Tällaisesta siirrosta tulee ilmoittaa kantelun tekijälle.

Jos epäilet, että hoitotakuu ei ole täyttynyt kohdallasi, voit ottaa yhteyttä lakimiehiimme. He avustavat sinua mahdollisen muistutuksen tai kantelun teossa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa