- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Potilaalla on useita eri oikeussuojakeinoja käytettävissään, jos hän kokee tyytymättömyyttä terveyden- ja sairaanhoitoonsa. Tällaisia ovat muistutuksen ja kantelun tekeminen. Potilas voi tietyissä tilanteissa myös kääntyä potilasvakuutuskeskuksen puoleen. Muistutus on kuitenkin ensisijainen oikeussuojakeino.
Potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Muistutuksen voi tehdä myös potilaan laillinen edustaja, omainen tai muu läheinen, jos potilas on kuollut tai ei kykene itse tekemään muistutusta esimerkiksi sairauden vuoksi. Muistutusoikeudesta tulee tiedottaa potilaille ja muistutuksen tekemisen tulee olla potilaille mahdollisimman vaivatonta. Lisäksi muistutus on ratkaistava kohtuullisessa ajassa. Muistutus tulee lähtökohtaisesti tehdä kirjallisena. Myös suullinen muistutus on mahdollinen, mutta vastaus muistutukseen tulee aina tehdä kirjallisena ja se on perusteltava asian laadun edellyttämällä tavalla. Jos muistutusta käsitellessä ilmenee, että kyse on potilasvahinkolaissa tarkoitetusta asiasta, potilasta on neuvottava, miten asia pannaan vireille toimivaltaisessa viranomaisessa.
Ei ole säädetty mitään virallista sanktiota, mihin muistutuksella pyritään. Tämän vuoksi potilaalla on muitakin oikeussuojakeinoja, kuten valvontaviranomaiselle tehtävä kantelu. Muistutus on kuitenkin tehokkaampi ja nopeampi tapa ratkaista asia. Muistutuksen tekeminen ei sulje oikeutta kantelun tekemiseen pois. Lisäksi terveydenhuollon toimintayksiköllä on oltava potilasasiamies, joka auttaa ja neuvoo hoitoonsa tyytymättömiä potilaita. Potilas voi siis saada apua muistutuksen tekemiseen esimerkiksi potilasasiamieheltä.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.