- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Potilas on oikeutettu saamaan tietoa hoidostaan niin, että hän riittävästi ymmärtää tiedon merkityksen ja sisällön. Terveydenhuollon ammattihenkilöillä on velvollisuus antaa potilaalle informaatiota hoidon merkityksestä, hänen terveydentilastaan, eri hoitovaihtoehdoista sekä muista hoitoon liittyvistä seikoista.
Näiden tietojen riittävä ymmärtäminen ei luonnollisesti ole mahdollista, jos ne annetaan potilaalle kielellä, jota hän ei taida. Siksi onkin tärkeää, että potilaalla on tiettyjä kielellisiä oikeuksia myös terveyden- ja sairaanhoidon piirissä. Mikäli potilaalla ja hoitohenkilökunnalla ei ole yhteistä kieltä, voidaan tarpeen mukaan järjestää tulkkaus.
Suomen julkisen terveydenhuollon palvelut annetaan Suomen virallisilla kielillä eli joko suomeksi tai ruotsiksi. Laki ei velvoita hoidonantajaa tarjoamaan palveluja muilla kielillä. Kaksikielisen kunnan ja kuntayhtymän on kyettävä antamaan asiakkaalle palvelua hänen valitsemallaan kielellä, joten palveluita on tarjottava sekä suomeksi että ruotsiksi. Lisäksi saamenkielisillä alueilla saamelaisilla on oikeus käyttää omaa kieltään.
Pohjoismainen sosiaaliturvasopimus turvaa pohjoismaiden kansalaisille oikeuden käyttää Suomen julkisessa terveydenhuollossa omaa kieltään: suomea, norjaa, ruotsia, tanskaa tai islantia. Tarpeen vaatiessa julkisen terveydenhuollon on järjestettävä tulkkaus- ja käännösapu, kun potilas tulee toisesta Pohjoismaasta.
Jos potilas saa Suomessa hoitoa julkisessa terveydenhuollossa ja kustannuksista vastaa EU- tai ETA-maa tai Sveitsi, laskutetaan tulkkauksesta aiheutuneet kustannukset osana hoitoa. Tulkkaus tulee järjestää lähtökohtaisesti itse. Terveydenhuollon työntekijät voivat järjestää hoitoa varten tulkkipalvelut, jos potilas ei ymmärrä hoitoaan koskevia tietoja. Jos potilas vastaa itse hoitokustannuksistaan, vastaa hän myös tulkkauksen kustannuksista.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.