Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja rikkinäinen tuote

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuojalaissa ei varsinaisesti puhuta rikkinäisistä tuotteista, vaan tavaran virheestä. Virheestä ja sen seurauksista säädetään kyseisessä laissa.

Tavarassa on lain mukaan virhe, jos sen laji, määrä, ominaisuudet tai pakkaus ei vastaa sovittua. Samat säännöt koskevat myös alennuksella myytyjä tuotteita. Virheenä ei voi kuitenkaan vedota seikkaan, joka johtuu ostajasta itsestään tai hänen puolellaan olevasta syystä. Lähtökohtana on aina osapuolten välisen sopimuksen sisältö.

Virheen seuraamuksena kyseeseen voi tulla tavaran korjaaminen tai vaihto, hinnan alennus ja kaupan purku sekä vahingonkorvaus.

Ostajalla on oikeus vaatia virheseuraamuksia, vaikka luovutettu tavara olisi samanarvoinen tai yhtä käyttökelpoinen kuin sovittu tavara, jos se poikkeaa kuitenkin jossain suhteessa sopimuksesta. Tuote esimerkiksi voi olla erivärinen kuin oli sovittu. Tärkeintä on, jos muuta ei ole sovittu, että tavara soveltuu siihen tarkoitukseen johon sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Esimerkiksi rannekellon on näytettävä oikea aika ja oltava tavanomaista käyttöä varten riittävän kestävä ja kosteutta pitävä.

Tavarassa voi olla lain mukaan virhe esimerkiksi seuraavista syistä: se ei sovi tarkoitettuun käyttöön, se ei vastaa ennakolta annettuja tietoja, se kestää lyhemmän aikaa kuin voi perustellusti odottaa, sitä ei ole pakattu asianmukaisella tavalla, sille ei ole annettu riittäviä asennus- ja käyttöohjeita eikä se täytyä turvallisuusvaatimuksia.

Myyjä ei vastaa viasta, josta ostaja on tiennyt kauppaa tehdessään. Vastuuta ei ole myöskään, jos virhe johtuu ostajan toiminnasta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa