Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunta on riippumaton ja puolueeton kuluttajariita-asioita käsittelevä oikeussuojaelin. Lautakunnan tehtävänä on antaa ratkaisusuosituksia yksittäisiin kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin erimielisyyksiin esimerkiksi kulutustavaroita ja -palveluja sekä takaus- ja panttaussitoumuksia koskevissa asioissa. Lautakunta ratkaisee myös asuntokauppa-, huoneenvuokra- ja asumisoikeuden luovutusta koskevia riitoja kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien sekä toimivallalleen poikkeuksellisesti myös kahden yksityishenkilön välillä. Lautakunnan käsittelyyn asian voi saattaa kuluttaja sekä asuntokauppa-, huoneenvuokra- ja asumisoikeuden luovutusta koskevassa yksityishenkilöiden välisessä riidassa molemmat riidan osapuolet. Lautakunnan toimivaltaan eivät kuitenkaan kuulu asiat, jotka koskevat lakisääteistä vakuutusta tai työntekijän ryhmähenkivakuutusta tai sitä vastaavaa kunnallisen eläkelaitoksen myöntämää etuutta. Lautakunta ei käsittele myöskään arvopaperiasioita. Lautakunta voi käsitellä toimivaltaansa kuuluvan asian ryhmävalituksena, jos useilla kuluttajilla, yksityistakaajilla tai yksityisillä pantinantajilla on tai voidaan olettaa olevan samaa elinkeinonharjoittajaa kohtaan sellaisia vaatimuksia, jotka voidaan ratkaista yhdellä lautakunnan päätöksellä. Ryhmävalituksen saattaa vireille kuluttaja-asiamies, jolla on oikeus käyttää asiassa asianosaisena puhevaltaa. Lautakunta julkaisee lain soveltamisen kannalta merkitykselliset ratkaisut ja voi antaa tuomioistuimille lausuntoja lautakunnan toimivaltaan kuuluvissa asioissa. Samoin kunnallisille kuluttajaneuvojille annetaan neuvoja ja opastusta näissä asioissa.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa

 

» Lakipalvelut jopa 40 % edullisemmin - nopeasti ja luotettavasti »