Minilex - Lakipuhelin

Riidanratkaisu kuluttajansuoja-asioissa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitoja Suomessa ratkoo kuluttajariitalautakunta. Lautakunta on riippumaton ja puolueeton kuluttajariita-asioita käsittelevä oikeussuojaelin. Lautakunta linjaa ja ohjaa kuluttajaoikeutta ratkaisukäytännöllään.

Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksia yksittäisiin erimielisyyksiin erilaisissa kuluttaja-asioissa. Näitä ovat muun muassa kulutushyödykesopimuksia sekä asunnon kauppaa koskevat asiat. Lautakunta antaa ratkaisusuosituksia myös asuinhuoneiston vuokraukseen ja asumisoikeuden luovutukseen liittyvissä asioissa. Sen toimivaltaan on olemassa muutamia rajoituksia.

Kuluttajariita-asia on laitettava vireille kirjallisella tai sähköisellä hakemuksella. Lautakunta pyytää vastapuolta vastaamaan hakemukseen. Lähtökohtaisesti asiassa pyritään aina sovintoon. Kuluttaariiitalautakunta ei kuitenkaan ratkaise asiaa, joka on vireillä tai ratkaistu tuomioistuimessa. 

Tärkeää on ymmärtää, että kuluttajariita-asiassa annettu lautakunnan päätös ei ole täytäntöönpanokelpoinen eikä sillä siten ole tuomion oikeusvaikutuksia. Päätös on suositusluontoinen, eikä yritykselle sen perusteella voida määrätä seuraamuksia jos se jättää toimimatta suosituksen mukaisesti. Asian selvittämisestä ja käsittelemisestä ei peritä maksuja asianosaiselta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa