Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja virheen korjaaminen

» Selvitä asiasi heti - Soita 0600 12 450 »

Mikäli kuluttaja huomaa virheen ostamassaan tavarassaan, on hänellä oikeus vaatia myyjää korjaamaan virhe tai toimittamaan virheetön tavara virheellisen tavaran tilalle. Tällainen oikaisu täytyy suorittaa kohtuullisessa ajassa ja niin, ettei kuluttajalle koidu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta oikaista virhettä, mikäli siihen on este, jota hän ei pysty voittamaan tai jos siitä aiheutuu kohtuuttomia kustannuksia elinkeinoharjoittajalle. Tällaisessa tilanteessa tulee ottaa huomioon erityisesti virheen merkitys sekä tavaran arvo sekä se, pystytäänkö oikaisu suorittamaan jotenkin muuten aiheuttamatta ostajalla huomattavaa haittaa.

Vaikka ostaja ilmoittaisi virheestä, mutta ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa tilalle, saa myyjä omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, kunhan hän ostajan ilmoitettua virheestä tarjoutuu sen viipymättä tekemään. Ostaja saa kuitenkin kieltäytyä virheen oikaisusta, mikäli se tuottaisi tavaran arvon alenemista, olennaista haittaa taikka vaaraa siitä ettei ostajalle aiheutuvia kustannuksia korvata. Kieltäytymiseen riittää myös muu erityinen syy.

» Anna lakipuhelimen neuvoa - Soita 0600 12 450 »



Selvitä lakiasiasi heti

Lakiasiat kannattaa aina selvittää heti, ainakin itselle. Lakipuhelimen juristit auttavat sinua selvittämään oikeutesi ja velvollisuutesi sekä antavat neuvoja kuinka sinun tulisi asiassasi toimia. Näin toimimalla estät ennakolta ongelmien ja riitojen syntymisen tai pahentumisen.


Laaja lakimiesverkosto auttaa kaikissa lakiasioissa

Voit olla meihin yhteydessä sekä pienissä että suurissa asioissa. Eri oikeudenalat kattava laaja lakimiesverkosto hoitaa tarvittaessa lakiasiasi alusta loppuun. Etsimme halutessasi juuri sinulle sopivan lakimiehen ja tarkistamme oikeusturvavakuutuksesi soveltuvuuden tai mahdollisuutesi saada julkista oikeusapua valtion varoista. Älä siis jätä asiaasi hoitamatta, vaan soita meille ja anna asiantuntijoiden auttaa.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »



Mikäli kuluttaja korjauttaa virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen häneltä olisi voitu kohtuudella edellyttää jäädä odottamaan oikaisua myyjän puolelta, ei myyjä saa vedota siihen, ettei hän saanut tilaisuutta oikaista virhettä.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa