Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja virheen korjaaminen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Mikäli kuluttaja huomaa virheen ostamassaan tavarassaan, on hänellä oikeus vaatia myyjää korjaamaan virhe tai toimittamaan virheetön tavara virheellisen tavaran tilalle. Tällainen oikaisu täytyy suorittaa kohtuullisessa ajassa ja niin, ettei kuluttajalle koidu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjällä ei kuitenkaan ole velvollisuutta oikaista virhettä, mikäli siihen on este, jota hän ei pysty voittamaan tai jos siitä aiheutuu kohtuuttomia kustannuksia elinkeinoharjoittajalle. Tällaisessa tilanteessa tulee ottaa huomioon erityisesti virheen merkitys sekä tavaran arvo sekä se, pystytäänkö oikaisu suorittamaan jotenkin muuten aiheuttamatta ostajalla huomattavaa haittaa.

Vaikka ostaja ilmoittaisi virheestä, mutta ei vaatisi virheen korjaamista tai virheetöntä tavaraa tilalle, saa myyjä omalla kustannuksellaan suorittaa tällaisen oikaisun, kunhan hän ostajan ilmoitettua virheestä tarjoutuu sen viipymättä tekemään. Ostaja saa kuitenkin kieltäytyä virheen oikaisusta, mikäli se tuottaisi tavaran arvon alenemista, olennaista haittaa taikka vaaraa siitä ettei ostajalle aiheutuvia kustannuksia korvata. Kieltäytymiseen riittää myös muu erityinen syy.

Mikäli kuluttaja korjauttaa virheen eikä olosuhteet huomioon ottaen häneltä olisi voitu kohtuudella edellyttää jäädä odottamaan oikaisua myyjän puolelta, ei myyjä saa vedota siihen, ettei hän saanut tilaisuutta oikaista virhettä.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa