Minilex - Lakipuhelin

EU:n kuluttaja-asiamies

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Euroopan unionissa ei ole varsinaista kuluttaja-asiamiestä, vaan kuluttajansuojakysymyksistä vastaa Euroopan kuluttajakeskus. Sen tehtävänä on auttaa kuluttajia rajat ylittävään EU:n, Islannin tai Norjan alueella tapahtuvaan kauppaan liittyvissä kysymyksissä. Sille eivät siis kuulu Suomen sisäiseen kuluttajakauppaan liittyvät kysymykset, joista huolehtii Kilpailu- ja kuluttajaviraston alainen kuluttajaneuvonta.

Euroopan kuluttajakeskus antaa neuvontaa tuotteiden tilaamista, maksamista ja palauttamista koskevissa kysymyksissä sekä muissa kaupankäyntiin liittyvissä ongelmatilanteissa. Se tarjoaa muun muassa apua viallisesta tuotteesta tai palvelusta valittamisessa, ja sen verkkosivuilla on valmiita reklamaatiomalleja.

Euroopan kuluttajakeskus antaa lisäksi sovitteluapua yksittäisissä riita-asioissa, jotka koskevat rajat ylittävää kuluttajakauppaa. Sillä ei kuitenkaan ole toimivaltaa antaa osapuolia sitovia ratkaisuja tai velvoittaa myyjää tai palveluntarjoajaa maksamaan hyvitystä tai korvausta. Se voi siis auttaa ainoastaan sovintoratkaisun löytämisessä. 


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »