- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Kuluttajansuojalakia sovelletaan, kun kyse on kulutushyödykkeiden tarjonnasta, myynnistä tai markkinoinnista elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Kuluttajansuojalain taustalla on ajatus kuluttajasta elinkeinonharjoittajaa heikompana sopimusosapuolena, jonka asemaa on syytä suojata lainsäädännön avulla. Kuluttaja-asiamiehen tehtävänä on valvoa kuluttajansuojalain noudattamista.
Oleellinen kuluttajansuojalaissa säädetty asia on ensinkin se, että lain mukaan sellainen sopimusehto, joka poikkeaa lain pakottavista säännöksistä kuluttajan vahingoksi on mitätön. Tällaisia ovat esimerkiksi sännökset vaaranvastuun, eli vastuun tuotteen vahingoittumisesta tai katoamisesta, siirtymisestä. Ellei kyseessä ole noutokauppa, eli kaupasta, jossa ostaja noutaa tuotteen myyjän tiloista, myyjä vastaa lähtökohtaisesti tuotteen toimittamisesta perille, samoin kuin toimituksen aikana tuotteeseen syntyneistä vahingoista.
Pakottavasti säädetään myös tuotteen takuusta, ja kuluttajalla on aina oikeus vedota tuotteessa ostohetkellä olleeseen virheeseen, kunhan se tapahtuu kohtuullisen ajan kuluessa ostohetkestä. Takuun rajoittaminen ei siis ole lain mukaan mahdollista. Koti- ja etämyynnissä ostajalla taas on, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, aina 14 päivän palautusoikeus, eikä hänen tarvitse perustella palautustaan.
Lisäksi kuluttajansuojalaki kieltää muun muassa hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja sopimattoman menettelyn. Mainonta ei esimerkiksi saa olla harhaanjohtavaa, eikä kuluttajalle saa antaa totuudenvastaisia tietoja. Elinkeinonharjoittaja ei myöskään saa käyttää sopimuksissaan kohtuuttomia ehtoja.
Lisätietoja kuluttajansuojalain sisällöstä tai sen soveltamisesta voi kysyä esimerkiksi lakimieheltä.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.