Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja takuuaika

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Takuuaika ei ole myyjän velvollisuus, vaan myyjä saa päättää, antaako hän lisäetuna takuuaikaa tuotteelle. Kuluttajansuojalaki ei siis velvoita takuuajan antamiseen. Mikäli tuotteelle on myönnetty takuuaikaa, katsotaan siinä olevan virhe, jos tavara huonontuu takuuajaksi määrätyssä ajassa. Myyjä ei kuitenkaan joudu virhevastuuseen takuuaikana, mikäli hän pystyy todistamaan, että virhe on johtunut tapaturmasta, vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta. Vaikka takuuta ei olisi annettu tai se on mennyt umpeen, ei se silti rajoita myyjän virhevastuuta.

Takuusta on selvästi käytävä ilmi muun muassa takuunantaja, voimassaoloaika- ja alue sekä takuun vaatimusten esittämisen kannalta oleelliset tiedot. Ostajan pyynnöstä takuu on myös annettava kirjallisesti tai sähköisesti ja siten, ettei tietoja voida enää yksipuolisesti muuttaa. Takuuajan on siis käytävä ilmi takuusta selvästi. Mikäli kaipaat lisäneuvoa takuuajan kanssa, voit ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen. 

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa