- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Suurimmassa osassa kauppoja ostajan harkinta päättyy sopimuksen allekirjoittamiseen, eikä toisiin aatoksiin tullut ostaja voi enää tämän jälkeen peruuttaa kauppaa. Ostajan peruuttamisoikeus on olemassa pääsääntöisesti ainoastaan silloin, kun tällaisesta oikeudesta ja sen sisällöstä (esimerkiksi vaihto- tai palautusajan pituudesta) on nimenomaisesti sovittu ostajan ja myyjän välillä. Poikkeuksena juuri mainituista pääsäännöistä on kuluttajansuojalain mukainen ostajan vaihto- ja palautusoikeus, kun kyseessä on kotimyynti tai etämyynti kuluttajalle. Lakisääteinen vaihto- ja palautusoikeus on siis vain kuluttajilla koti- ja etämyynnissä. Kuluttajiksi katsotaan tavalliset ihmiset, jotka ostavat kulutushyödykkeitä muuhun tarkoitukseen kuin elinkeinon harjoittamiseen. Vaihto- ja palautusoikeutta kutsutaan myös peruuttamisoikeudeksi.
Vaihto- ja palautusoikeutta koskee kuluttajansuojalaki, jonka kuluttajan kannalta tärkeimmän pykälän mukan, kuluttajalla on oikeus peruuttaa koti- tai etämyyntisopimus ilmoittamalla siitä peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla elinkeinonharjoittajalle viimeistään 14 päivän kuluttua
Vaihto- ja palautusoikeutta koskeva määräaika voi olla pitempikin kuin 14 päivää, jos kuluttaja ei perustellusti tiedä peruuttamisoikeuden käyttämiseksi tarpeellisia tietoja. Jos elinkeinonharjoittaja on laiminlyönyt antaa kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämiseksi tarpeelliset tiedot, peruuttamisaika päättyy 12 kuukauden kuluttua yllä kuvaillun 14 päivän määräajan päättymisestä. Jos elinkeinonharjoittaja kertoo nämä tiedot kuluttajalla tuon 12 kuukauden aikana, kuluttajalla on tämän jälkeen 14 päivää aikaa päättää peruuttamisoikeutensa käyttämisestä.
Kuluttajansuojalain mukaista vaihto- ja palautusoikeutta voidaan joskus käyttää myös internetin välityksellä. Peruuttamisoikeutta koskeva kuluttajansuojalain pykälä sisältää erityissäännön tällaisia tilanteita varten: jos elinkeinonharjoittaja tarjoaa kuluttajalle mahdollisuuden ilmoittaa peruutuksesta verkkosivustonsa kautta, elinkeinonharjoittajan on ilmoitettava tällä tavoin toimitetun peruuttamisilmoituksen saapumisesta kuluttajalle viipymättä pysyvällä tavalla. Kuluttajansuojalain mukaan pysyvällä tavalla tietoa annetaan henkilökohtaisesti kirjallisesti tai sähköisesti siten, että vastaanottaja voi tallentaa ja kopioida tiedot muuttumattomina.
Vaihto- ja palautusoikeutta koskevan sääntelyn syynä on se, että koti- ja etämyynnissä kuluttaja ei näe ostamaansa hyödykettä kauppasopimuksen allekirjoittaessaan. Tällaisessa tilanteessa on vaarana, ettei tuote vastaa elinkeinonharjoittajan markkinointia.
Vaihto- ja palautusoikeuden käyttämisestä on vielä korostettava yhtä itsestäänselvyyttä: myyjän jo tekemä suoritus on palautettava hänelle takaisin. Ostajan on siis palautettava vastaanottamansa tavara takaisin myyjän liikkeeseen. Suorituksen palauttaminen on tehtävä viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Kuluttajan ei tarvitse huolehtia tavaran palauttamisesta, jos myyjä on sitoutunut noutamaan tavaran itse. Jos kuluttaja on vastaanottanut tavaran, hänen on pidettävä se hyvässä kunnossa siihen asti, kunnes hän on päättänyt pitääkö hän tavaran. Palauttamisesta johtuvista välittömistä kuluista vastaa lähtökohtaisesti peruuttamisoikeuttansa käyttävä ostaja.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.