Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuojalaki ja autokauppa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Jotta ostajaa autokaupan virhetilanteissa suojaisi kuluttajansuojalaki, on auto tullut ostaa yritykseltä eli esimerkiksi autoliikkeeltä. Kuluttajansuojalaki tulee nimittäin sovellettavaksi vain elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisissä suhteissa. Kahden yksityishenkilön väliseen autokauppaan ei siis sovelleta kuluttajansuojalakia, vaan sovellettavaksi tulee kauppalaki. Tällöin ostajan asema on heikompi kuin kuluttajansuojalain piirissä.

Kuluttajansuojalain mukaan myyjällä on laaja vastuu selvittää autossa olevat ominaisuudet ja virheet. Jos virheestä ei erikseen mainita, on ostajan voitava luottaa siihen, että auto on sellaisessa kunnossa kuin kaikki tiedot yhdessä antavat ymmärtää. Vaikka myyjä ei tietäisikään autossa olevasta virheestä, on se silti hänen vastuullaan. Ostajan on kuitenkin käytettävä autoa asianmukaisesti, eikä hän voi vedota virheenä sellaiseen seikkaan joka on aiheutunut hänen omasta laiminlyönnistään tai epäasiallisesta käytöstä.

Kuluttajansuojalain sisältöön autokaupassa vaikuttaa hyvin monet seikat, kuten esimerkiksi se mistä auto on ostettu ja onko se uusi vai käytetty. Siksi kannattaakin kysyä juuri omaan tilanteeseen soveltuvaa neuvoa lakipuhelimesta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa