Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja kustannukset

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton kuluttajansuojaviranomainen. Se antaa päätöksiä kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisissä erimielisyyksissä, jotka koskevat kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa, asumisoikeuden luovutusta ja takaus- ja panttaussitoumuksia.

Kuluttajariidan käsittely kuluttajariitalautakunnassa on maksutonta.Asian selvittämisestä ja käsittelemisestä lautakunnassa ei peritä maksuja. Osapuolten tulee kuitenkin pääsääntöisesti itse vastata sellaisista kustannuksista, jotka aiheutuvat asian selvittelystä. Tyypillisesti tällaisia kuluja ovat esimerkiksi puhelinsoitot, kirjeiden postitus ja asiakirjojen kopiointi. Tällaisten kustannusten määrä jää kuitenkin yleensä paljon pienemmäksi kuin oikeudenkäyntikulut, mikäli asia olisi viety tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Jos asianosainen on omalla kustannuksellaan hankkinut asian ratkaisemiseksi tarpeellisia asiantuntijalausuntoja tai muita selvityksiä, lautakunta voi kuitenkin suosittaa niistä aiheutuneiden kustannusten korvaamista asianosaiselle.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa