Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja kustannukset


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton kuluttajansuojaviranomainen. Se antaa päätöksiä kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisissä erimielisyyksissä, jotka koskevat kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa, asumisoikeuden luovutusta ja takaus- ja panttaussitoumuksia.

Kuluttajariidan käsittely kuluttajariitalautakunnassa on maksutonta.Asian selvittämisestä ja käsittelemisestä lautakunnassa ei peritä maksuja. Osapuolten tulee kuitenkin pääsääntöisesti itse vastata sellaisista kustannuksista, jotka aiheutuvat asian selvittelystä. Tyypillisesti tällaisia kuluja ovat esimerkiksi puhelinsoitot, kirjeiden postitus ja asiakirjojen kopiointi. Tällaisten kustannusten määrä jää kuitenkin yleensä paljon pienemmäksi kuin oikeudenkäyntikulut, mikäli asia olisi viety tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Jos asianosainen on omalla kustannuksellaan hankkinut asian ratkaisemiseksi tarpeellisia asiantuntijalausuntoja tai muita selvityksiä, lautakunta voi kuitenkin suosittaa niistä aiheutuneiden kustannusten korvaamista asianosaiselle.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa