Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja virhevastuu

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttaja-asiamiehen toimialaan ei pääsääntöisesti kuulu yksittäisten riita-asioiden käsittely, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä. Tällaisten virhevastuutilanteiden käsittely kuuluu kuluttajaoikeusneuvojien ja kuluttajariitalautakunnan tehtäviin.

Kuluttaja-asiamies voi kuitenkin harkintansa mukaan avustaa kuluttajaa yksittäisen riita-asian hoitamisessa tuomioistuimessa, jos sen ratkaisemisella on lain soveltamisen tai kuluttajien yleisen edun kannalta tärkeä merkitys tai jos kyse on tapauksesta, jossa elinkeinonharjoittaja ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä. Kuluttajan tulee siis ensin valittaa elinkeinonharjoittajan virheestä digi- ja väestötietoviraston kuluttajaneuvontaan ja mikäli asia ei ratkea sitä kautta, voi kuluttajaneuvonta ohjata kuluttajan tekemään avustuspyynnön kuluttaja-asiamiehelle.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa