Minilex - Lakipuhelin

Valitus palvelusta kuluttajariitalautakuntaan

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttaja voi tehdä valituksen kuluttajariitalautakuntaan, jos hänen hankkimassaan palvelussa on virhe. Virhe on olemassa esimerkiksi seuraavissa tilanteissa: 1) palvelu ei vastaa sisällöltään, suoritustavaltaan tai tulokseltaan sitä, mitä on sovittu, 2) palvelu ei vastaa siitä etukäteen annettuja tietoja, 3) palvelua ei ole tehty ammattitaitoisesti ja huolellisesti tai 4) toimeksiantaja havaitsee, ettei palvelu ole tilaajan kannalta tarkoituksenmukainen, muttei ilmoita tästä tilaajalle.

Valitus palvelun virheestä tapahtuu sille tarkoitetulla lomakkeella. Lomakkeita on saatavissa kuluttajariitalautakunnan verkkosivuilta. Valituksen voi myös tehdä kuluttajariitalautakunnan sähköisessä asiointipalvelussa. Valituksessa kannattaa kiinnittää erityisesti huomiota kohtaan "Vaatimus ja sen perustelut", sillä se on lopulta pohjana kuluttajariitalautakunnan ratkaisulle. Kuluttajariitalautakunta ei voi suosittaa enempää hyvitystä kuin mitä on vaadittu. Muita keskeisiä kohtia ovat esimerkiksi näyttö, eli todisteet palvelun virheestä, ja liitteet, kuten sopimukset ja kuitit. 

Jotta kuluttajariitalautakunta voi käsitellä tavaraa koskevan valituksen, tulee muutamien edellytysten täyttyä. Ensinnäkin palvelun tilaajan tulee olla kuluttaja. Kuluttaja on luonnollinen henkilö, joka on hankkinut palvelun muuhun kuin ammattinsa harjoittamista varten. Yritys tai yhteisö ei voi siis tehdä valitusta kuluttajariitalautakuntaan, koska ne eivät ole kuluttajia. Valitusta ei voi myöskään tehdä, jos palvelun toimeksisaajana on ollut toinen yksityishenkilö. Toimeksisaajan tulee siis olla ollut elinkeinoharjoittaja. Toiseksi kuluttajan tulee ennen valituksen tekemistä ilmoittaa virheestä elinkeinoharjoittajalle ja pyrkiä tämän kanssa sovintoratkaisuun. Jos sovintoa ei synny, kuluttajan tulee vielä pyrkiä hakemaan asiassa ratkaisua kuluttajaneuvonnassa tai Euroopan kuluttajakeskuksessa. Vasta näiden vaiheiden jälkeen kuluttajariitalautakunta voi tutkia valituksen.

Valituksen tekemisessä voi käyttää asiamiestä ja varsinkin monimutkaisemmissa asioissa on syytä kääntyä lakimiehen puoleen.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]