Minilex - Lakipuhelin

Sopimus ja kuluttajansuoja

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajakaupoissa sopimus voi syntyä myyjän tai palveluntarjoajan ja ostajan välillä eri tavalla. Tavallisimmat sopimukset kuluttajansuojan kannalta ovat kauppasopimukset ja palvelusopimukset. Kun myyjä tai palveluntarjoaja ja ostaja tekevät sopimuksen, se sitoo molempia osapuolia.

Kauppasopimuksena pidetään tavaran kauppaa. Tuotteen ostaminen merkitsee siten sopimuksen tekemistä, eikä sopimusta voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa. Sopimus syntyy myös esimerkiksi, kun kuluttaja hyväksyy yrityksen antaman remonttia koskevan tarjouksen. Tällöin puhutaan yleensä palvelusopimuksesta.

Sopimusehtoihin vaikuttavat aina kunkin alan erityispiirteet, erityislainsäädäntö ja vakioehdot. Kuluttajansuojalakia sovelletaan kuitenkin aina silloin, kun myyjänä on yritys, ostajana kuluttaja ja myytävä tuote on kulutushyödyke. Kuluttajasuhteessa lain säännökset ovat pakottavia kuluttajien suojaamiseksi eli niistä ei voi kuluttajien vahingoksi poiketa.

Kauppasopimus tai palvelusopimus on useimmiten sitova, vaikka sitä ei olisi tehty kirjallisesti. Kuluttajansuojan kannalta on kuitenkin syytä tehdä sopimus kirjallisesti, koska suullista sopimusta voi olla vaikea riitatilanteessa todentaa.

Sopimuksen keskeisin sisältö on oltava ehdoissa selkeästi kirjattuna. Sopimuksen ehtoihin kirjataan muun muassa:

  • kaupan kohde
  • hinta
  • sopimuksen kesto
  • sopimusrikkomusten seuraamukset
  • sopimusehtojen muuttaminen
  • sopimuksen irtisanominen ja purkaminen

Epäselviä ja tulkinnanvaraisia vakiosopimusehtoja tulkitaan aina kuluttajan eduksi kuluttajansuojalain mukaan. Tämä merkitsee sitä, että suoraan lainvastaisia sopimusehtoja ovat automaattisesti mitättömiä. Kuluttajansuojan kannalta ei ole kuitenkaan riittävää, että lainvastaiset ehdot ovat kiellettyjä, vaan sopimusehdot on myös oltava kuluttajalle kohtuullisia. Kohtuullisuuden ja kohtuuttomuuden käsitteet ovat laajoja. Sellaisia sopimusehtoja, joiden mukaan kuluttaja kantaa enemmän vastuuta kuin myyjä hyödykkeen virheistä tai toimituksen puutteista ovat kuluttajansuojan näkökulmasta katsottuna kohtuuttomia ja siten pätemättömiä. Kohtuullisuutta arvioitaessa kiinnitetään myös huomiota kulutushyödykkeen hintaan ja muihin asiaan vaikuttaviin seikkoihin.

Kuluttajalla on oltava aito mahdollisuus tutustua sopimusehtoihin. Kaupanteon yhteydessä pelkkä viittaus sovellettaviin vakioehtoihin ei riitä. Viimeistään sopimusta tehtäessä kuluttajalle on esitettävä selkeästi ne keskeiset ehdot, jotka voivat vaikuttaa ostopäätökseen.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]