Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja oikeus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on oikeuslaitoksen ulkopuolinen organisaatio, jonka  tehtävänä on ratkaista erityisesti kuluttajariita-asioita ja neuvoa kuluttajia. Se toimii viranomaispohjalta, mutta sen jäsenet, tosin kuin oikeuden jäsenet, eivät ole tuomareita, vaan he edustavat tasapuolisesti kuluttajia ja elinkeinoharjoittajia. Lautakunnan tulee olla ratkaisutoiminnassaan riippumaton ja puolueeton.

Kuluttajariitalautakunnan ja oikeuden antamat ratkaisut ovat luonteeltaan hyvin erilaisia. Oikeuden antama päätös sitoo molempia osapuolia ja se voidaan tarvittaessa täytäntöönpanna pakkokeinoin. Oikeuden päätöksestä voi pääasiassa valittaa ylemmälle oikeusasteelle. Lautakunnan ratkaisut ovat sen sijaan suosituksia, joten ne eivät ole osapuolia sitovia. Tosiasiassa ratkaisuja kuitenkin noudatetaan varsin hyvin. Ratkaisuista ei voi valittaa, mutta lautakunta voi käsitellä asian uudelleen, jos siinä on selvä asiavirhe. 

Kuluttajariitalautakunnan ja oikeuslaitoksen välinen suhde on järjestetty yksipuolisesti. Kuluttajariitalautakunnassa käsitellyn asian voi aina viedä myös oikeuden ratkaistavaksi. Sen sijaan, jos asia on tiettävästi vireillä tai ratkaistu oikeudessa, kuluttajariitalautakunta ei saa enää käsitellä sitä.

Kuluttajalla on yleensä mahdollisuus valita, viekö asiansa kuluttajariitalautakunnan vai oikeuden ratkaistavaksi. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun jälkeen asian voi vielä viedä tuomioistuimeen, mutta tuomioistuimen ratkaisun jälkeen asiaa ei voi enää viedä kuluttajariitalautakuntaan.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa