Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamies

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajavirasto kuuluu osana Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtävänä on turvata markkinoiden toimivuus. Kilpailunvalvonta poistaa markkinoilta kilpailun esteitä, minkä vuoksi kuluttajille on tarjolla kilpailevia vaihtoehtoja.

Kuluttajansuojan tehtävänä taas on taata se, että kuluttajilla on käytettävissään riittävät ja oikeat tiedot valintojen tekemiseksi ja että yritykset käyttävät markkinoinnissaan ja asiakassuhteissaan asianmukaisia menettelyjä sekä kohtuullisia sopimusehtoja. Kuluttajavirasto antaa neuvontaa ja ohjeita sekä kuluttajille että yrityksille. Kuluttaja voi tehdä kuluttajavirastolle myös valituksen, mikäli hän kokee, että hänen kuluttajansuojaansa on loukattu. Kuluttajavirastolle voi tehdä myös ilmoituksen, mikäli havaitsee epäasiallista markkinointia tai kohtuuttomia sopimusehtoja.

Kuluttaja-asiamies on yksi kuluttajansuojaviranomaisista. Kuluttajamiehen pääasiallisena tehtävänä on valvoa kuluttajansuojalain ja muiden kuluttajan suojaksi säädettyjen lakien noudattamista. Kuluttaja-asiamiehen valvonnan tavoitteena on, että yritys lopettaa tai muuttaa lainvastaista markkinointiaan tai kohtuuttomia sopimusehtojaan. Kuluttaja-asiamies voi avustaa kuluttajaa yksittäisessä riita-asian hoitamisessa, mutta pääsääntöisesti tällaiset riita-asiat käsittelevät kuluttajaoikeusneuvojat sekä kuluttajariitalautakunta. Kuluttaja-asiamiehellä on myös toimivalta saattaa asioita ryhmävalituksena kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi ja panna vireille ryhmäkanteita.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa