Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja tuotteen palautus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuoja ei anna automaattisesti tuotteelle palautusoikeutta. Yleisesti katsotaan, että sopimukset on pidettävä, joten tehty kauppa sitoo molempia osapuolia, ellei toisin sovita. Elinkeinonharjoittajat saavat itse päättää, haluavatko he antaa tuotteillensa palautusoikeuden. Niin sanotuilla kivijalkaliikkeillä ei ole laista johtuvaa velvoitetta myöntää tuotteelle vaihto- tai palautusoikeutta, vaan vaihto- ja palautusoikeus on kaupan vapaaehtoisesti myöntämä etu. Palautusoikeuden ehdot voivat siis vaihdella paljonkin eri kauppojen välillä. Useilla kaupoilla on palautusoikeus kuittia vastaan, joten se on hyvä pitää tallessa. Palautusehtoihin kannattaa tutustua siis tarkasti ennen kuin ostaa tuotteen. Kuluttajansuojalaki kuitenkin säätää tietyissä tilanteissa kuluttajalle lakisääteisen palautusoikeuden. Koti- ja etämyynnissä on voimassa 14 vuorokauden palautusoikeus. Tämäkään ei kuitenkaan ole rajoittamaton: tietynlaiset tuotteet, kuten mittatilaustavarat sekä nopeasti pilaantuvat tuotteet ovat tuotteita, joille kuluttansuojalakikaan ei anna palautusoikeutta.

Mikäli kuluttaja palauttaa koti- tai etämyynnin kautta myydyn tuotteen, on hänen vastattava välillisesti kustannuksista, jotka aiheutuvat tavaran palautuksesta. Näin on, ellei elinkeinonharjoittaja ole suostunut itse vastaamaan niistä tai tule itse hakemaan tavaraa. Palautuksen jälkeen elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus palauttaa tavarasta saamansa suoritukset kuluttajalla samalla tavoin kuin kuluttaja on alun perin tavaran maksanut. Kuluttaja voi kuitenkin suostua myös muuhunkin tapaa palauttaa suoritus. Elinkeinonharjoittajalla on kuitenkin oikeus pidättää maksu itsellään siihen asti, kunnes kuluttaja on todistanut lähettäneensä tuotteen tai elinkeinonharjoittaja on saanut tuotteen takaisin.

Mikäli kauppa kuitenkin suostuu tuotteen palautukseen, vaikkei heillä ole palautusmahdollisuutta tuotteille yleisesti, voi kauppa vaatia siitä kohtuullisen vahingonkorvauksen kaupan purusta. Yleisesti ottaen, jos kauppa ei anna palautusmahdollisuutta, ei kuluttajalla ole oikeutta jälkeenpäin purkaa kauppaa.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]