Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja tuotteen palautus

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuoja ei anna automaattisesti tuotteelle palautusoikeutta. Yleisesti katsotaan, että sopimukset on pidettävä, joten tehty kauppa sitoo molempia osapuolia, ellei toisin sovita. Elinkeinonharjoittajat saavat itse päättää, haluavatko he antaa tuotteillensa palautusoikeuden. Niin sanotuilla kivijalkaliikkeillä ei ole laista johtuvaa velvoitetta myöntää tuotteelle vaihto- tai palautusoikeutta, vaan vaihto- ja palautusoikeus on kaupan vapaaehtoisesti myöntämä etu. Palautusoikeuden ehdot voivat siis vaihdella paljonkin eri kauppojen välillä. Useilla kaupoilla on palautusoikeus kuittia vastaan, joten se on hyvä pitää tallessa. Palautusehtoihin kannattaa tutustua siis tarkasti ennen kuin ostaa tuotteen. Kuluttajansuojalaki kuitenkin säätää tietyissä tilanteissa kuluttajalle lakisääteisen palautusoikeuden. Koti- ja etämyynnissä on voimassa 14 vuorokauden palautusoikeus. Tämäkään ei kuitenkaan ole rajoittamaton: tietynlaiset tuotteet, kuten mittatilaustavarat sekä nopeasti pilaantuvat tuotteet ovat tuotteita, joille kuluttansuojalakikaan ei anna palautusoikeutta.

Mikäli kuluttaja palauttaa koti- tai etämyynnin kautta myydyn tuotteen, on hänen vastattava välillisesti kustannuksista, jotka aiheutuvat tavaran palautuksesta. Näin on, ellei elinkeinonharjoittaja ole suostunut itse vastaamaan niistä tai tule itse hakemaan tavaraa. Palautuksen jälkeen elinkeinonharjoittajalla on velvollisuus palauttaa tavarasta saamansa suoritukset kuluttajalla samalla tavoin kuin kuluttaja on alun perin tavaran maksanut. Kuluttaja voi kuitenkin suostua myös muuhunkin tapaa palauttaa suoritus. Elinkeinonharjoittajalla on kuitenkin oikeus pidättää maksu itsellään siihen asti, kunnes kuluttaja on todistanut lähettäneensä tuotteen tai elinkeinonharjoittaja on saanut tuotteen takaisin.

Mikäli kauppa kuitenkin suostuu tuotteen palautukseen, vaikkei heillä ole palautusmahdollisuutta tuotteille yleisesti, voi kauppa vaatia siitä kohtuullisen vahingonkorvauksen kaupan purusta. Yleisesti ottaen, jos kauppa ei anna palautusmahdollisuutta, ei kuluttajalla ole oikeutta jälkeenpäin purkaa kauppaa. Jos kaipaat lisäneuvoa tuotteen palautuksen kanssa, voit ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen.   


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »