Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamies ja puhelinmyynti

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttaja-asiamies on tehnyt linjauksen etämyynnistä, johon puhelinmyynti sisältyy. Puhelinmyyntiä siten koskee etämyynnin sääntely, josta säädetään kuluttajansuojalaissa. Etämyynti tarkoittaa sopimusta, joka on syntynyt yhtä tai useampaa etäviestintä käyttämällä etämyyntiä varten luodussa myyntijärjestelmässä ilman että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä. Etäviestimiä voivat olla esimerkiksi puhelin ja internet.

Etämyyntiä koskevassa linjauksessaan kuluttaja-asiamies on kerännyt tietoa lainsäädännöstä, oikeuskäytännöstä ja kuluttajariitalautakunnan päätöksistä. Linjausta noudattamalla elinkeinonharjoittaja voi varmistua toimivansa lainsäädännön mukaisesti. Linjaus on tarkoitettu auttamaan elinkeinonharjoittajia toimimaan lain mukaisesti.

Puhelinmyynnissä on rajoitetusti aikaa kuluttajanluojalain mukaisten ennakkotietojen antamiseen, joten sitä varten on tehty erityinen sääntely, joka velvoittaa esimerkiksi tietojen antamiseen ennen sopimuksentekoa. Puhelinmyynnissä on ennen sopimuksen tekoa ilmoitettava ainakin tuotteen pääominaisuudet, yrityksen nimi, tuotteen hinta, toimitus- ja muut lisäkulut, peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot ja sopimuksen kesto. On elinkeinonharjoittajan vastuulla näyttää toteen, että ennakkotiedot on annettu lainmukaisesti. Elinkeinonharjoittaja ei täytä tiedonantovelvollisuuttaan sillä, että ohjaa kuluttajan elinkeinonharjoittajan internetsivulle.

Kuluttaja-asiamiehen linjauksessa painotetaan, että etämyynnin säännösten lisäksi puhelinmyynnissä täytyy ennakkotietojen lisäksi heti puhelinkeskustelun alussa ilmoittaa:

1. elinkeinonharjoittajan nimi tai henkilön nimi, jonka puolesta hän toimii ja

2. puhelun kaupallinen tarkoitus.

Puhelinmyyntiä koskevaa puhelua ei voi esimerkiksi aloittaa lupaamalla antaa kuluttajalle lahja, jos sen saanti edellyttää maksullista tilausta.

Kuluttajalle on toimitettava tilausvahvistus tehdystä sopimuksesta. Kuluttajan tulee saada tilausvahvistus ennen kuin sopimuksen peruuttamisaika on kulunut umpeen. Kuluttajalla on aina 14 päivän peruuttamisoikeus sopimukseen, jonka on tehnyt puhelimitse tai muulla etäviestimellä. Kuluttajan peruuttamisoikeuteen on kuitenkin erinäisiä rajoituksia, joista on säädetty  kuluttajansuojalaissa. Kulutttajalla ei esimerkiksi ole peruutusoikeutta mittatilauksena tehtyihin tuotteisiin.

Kuluttaja-asiamies valvoo linjauksen ja lain noudattamista ja riitatilanteessa pyrkii ensisijaisesti neuvotteluratkaisuun. Tarpeen vaatiessa kuluttaja-asiamies voi ryhtyä muihinkin toimenpiteisiin esimerkiksi kieltää elinkeinonharjoittajaa jatkamasta lainvastaista menettelyä.Tällaista kieltoa voidaan tehostaa uhkasakolla. Kuluttaja-asiamies voi myös viedä asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]