- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Kuluttajariitalautakunta on kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan riita-asioissa ratkaisusuosituksia antava asiantuntijaelin. Kuluttajariitalautakunnan käsiteltyä ratkaistavaksi pyydetyn asian, se antaa asiassa päätöksen, joka lähetetään asian osapuolille. Tässä päätöksessä lautakunta joko suosittaa hyvitystä, ei suosita hyvitystä tai jättää ratkaisun antamatta esimerkiksi puuttuvan toimivallan vuoksi. Lautakunta voi esimerkiksi suosittaa elinkeinonharjoittajaa korvaamaan kuluttajalle tavarakaupasta aiheutuneen vahingon.
Jos päätöksessä on suositettu hyvitystä, valituksen tehneen on otettava yhteys toiseen osapuoleen käytännön toimien sopimiseksi, sillä toinen osapuoli ei yleensä tiedä maksuyhteystietoja tai miten voi oikaista virheen. Lautakunnan päätöksen mukana lähtee osapuolille postikortti, jolla voi ilmoittaa suosituksen noudattamisesta.
Lautakunnan hyvityspäätös on suositus, joten vastapuolen ei ole sitä pakko noudattaa. Lainvoimaiseen, velvoittavaan päätökseen tarvitaan tuomioistuimen päätös. Mikäli vastapuoli ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä, voi kuluttaja saada apua kuluttaja-asiamieheltä asiaan liittyvässä oikeudenkäynnissä. Noin 80 prosenttia yrityksistä noudattaa lautakunnan päätöstä.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.