Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan suositus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on kuluttajan  ja elinkeinonharjoittajan riita-asioissa ratkaisusuosituksia antava asiantuntijaelin. Kuluttajariitalautakunnan käsiteltyä ratkaistavaksi pyydetyn asian, se antaa asiassa päätöksen, joka lähetetään asian osapuolille. Tässä päätöksessä lautakunta joko suosittaa hyvitystä, ei suosita hyvitystä tai jättää ratkaisun antamatta esimerkiksi puuttuvan toimivallan vuoksi. Lautakunta voi esimerkiksi suosittaa elinkeinonharjoittajaa korvaamaan kuluttajalle tavarakaupasta aiheutuneen vahingon.

Jos päätöksessä on suositettu hyvitystä, valituksen tehneen on otettava yhteys toiseen osapuoleen käytännön toimien sopimiseksi, sillä toinen osapuoli ei yleensä tiedä maksuyhteystietoja tai miten voi oikaista virheen. Lautakunnan päätöksen mukana lähtee osapuolille postikortti, jolla voi ilmoittaa suosituksen noudattamisesta.

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »


Selvitä asiasi heti

Lakiasiat kannattaa aina selvittää heti, ainakin itselle. Lakipuhelimen juristit selventävät oikeutesi ja velvollisuutesi sekä antavat neuvoja kuinka sinun tulisi asiassasi toimia. Näin toimimalla estät ennakolta ongelmien ja riitojen syntymisen tai niiden pahentumisen.

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Lautakunnan hyvityspäätös on suositus, joten vastapuolen ei ole sitä pakko noudattaa. Lainvoimaiseen, velvoittavaan päätökseen tarvitaan tuomioistuimen päätös. Mikäli vastapuoli ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä, voi kuluttaja saada apua kuluttaja-asiamieheltä asiaan liittyvässä oikeudenkäynnissä. Noin 80 prosenttia yrityksistä noudattaa lautakunnan päätöstä.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa