Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuojalaki ja palautusoikeus

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Palautusoikeus ei ole kaikissa tilanteissa lakiin säädetty oikeus. Kaupalla on oikeus päättää, antavatko he tuotteelleen palautusoikeuden ja millä ehdoilla. Palautusmahdollisuus kannattaa aina varmistaa erikseen kaupalta, koska eri kaupoilla voi olla erilaiset ehdot tavaran palautukseen. Pääsääntönä kuitenkin kaupassa yleensä on, tehty kauppa sitoo ostajaansa, ellei toisin ole ilmoitettu. 

Kuluttajansuojalaki antaa kuitenkin tietyissä tilanteissa lakiin perustuvan palautusoikeuden. Koti- ja etämyynneissä tuotteille annetaan lakisääteinen 14 vuorokauden palautusoikeus. Kuluttajansuojalaki kuitenkin sääntelee tietynlaisista tavaroista, joilla ei poikkeuksellisesti ole edes koti- tai etämyynnissä palautusoikeutta. Tällaisia ovat esimerkiksi nopeasti pilaantuvat tuotteet, mittatilaustavarat sekä sinetöidyt cd-levyt, joista sinetti on jo avattu. Kuluttajan palauttaessa tavaraa, hän vastaa itse siitä aiheutuvista välittömistä kustannuksista, ellei elinkeinonharjoittaja ole itse sitoutunut näistä vastaamaan tai hakemaan tuotteen itse. Tästä on kuitenkin myös välillä poikkeuksia, jotka kerrotaan kuluttajansuojalaissa.

Elinkeinonharjoittajan täytyy palauttaa kaikki saamansa suoritukset sitä maksutapaa käyttäen, millä kuluttaja on alun perin maksanut ostoksensa, ellei kuluttuja nimenomaisesti suostu muuhun tapaan. Elinkeinonharjoittaja saa kuitenkin pidättäytyä maksamasta kauppahintaa takaisin ennen kuin on saanut tavaran tai kuluttaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin. Mikäli kaipaat lisäneuvoa palautusoikeuden kanssa, kannattaa ottaa yhteyttä lakimiespuhelimeen. 

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa