Kuluttajariitalautakunta ratkaisee kuluttajien riita-asioita. Kuluttajariitalautakunta myös toisaalta ennaltaehkäisee kuluttajariitojen syntymistä antamalla ratkaisusuosituksia, joihin jokaisella on mahdollisuus tutustua esimerkiksi kuluttajariitalautakunnan verkkosivuilla.
Kuluttajien riita-asiat ratkaistaan kuluttajariitalautakunnassa jaostoissa, joiden jäsenet edustavat sekä kuluttajia että elinkeinonharjoittajia. Riita-asiat käsitellään kuluttajariitalautakunnassa kirjallisesti. Riidan osapuolia ei kuulla suullisesti, vaan kuluttajariitalautakunta ratkaisee asian riitaan osallisten kuluttajien sekä asiantuntijoiden antamien kirjallisten lausuntojen perusteella. Kuluttajariitalautakunta saa halutessaan jättää ratkaisusuosituksen kokonaan antamattakin, koska sillä ei ole ratkaisupakkoa.
Minilexin lakipuhelin on niitä harvoja palveluita, joita suosittelen ystävilleni.
Mies, Länsi-Suomi
Lakimiehet ovat avuliaita ja löytävät ratkaisuja vaikeilta tuntuviin asioihin.
Nainen, Etelä-Suomi
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Nainen, Itä-Suomi
Kuluttajariitalautakunta on antanut vuosin saatossa lukuisia erilaisia ratkaisuja. Sen antamat ratkaisusuositukset koskevat monenlaisia hyödykkeitä kuten esimerkiksi matkailupalveluita, huonekaluja tai vaatetusta. Kuluttajariitalautakunnan antamat ratkaisut ovat luonteeltaan suosituksia eli niitä ei ole pakko noudattaa kuten tuomioistuimen antamaa tuomiota. Useimmissa tapauksissa, toki hieman asiasta riippuen, kuluttajariitalautakunnan antamia ratkaisusuosituksia on noudatettu kuitenkin melko hyvin. Kuluttajalla on oikeus halutessaan viedä asia myös tuomioistuimen ratkaistavaksi.
Kuluttajariitalautakunnassa asian käsittelemisen etuna kuluttajalle on se, että kuluttajien väliset riita-asiat käsitellään niin, että kuluttajan ei tarvitse maksaa siitä. Toisaalta asioiden käsittelyajat kuluttajariitalautakunnassa ovat olleet pitkiä ja ne ovat saattaneet venyä toisinaan yli vuodenkin pituisiksi.