Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan suositukset


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunta on kuluttajien riita-asioita käsittelevä oikeussuojaelin. Kuluttajariitalautakunta on toiminnassaan täysin riippumaton ja puolueeton. Se voi antaa ratkaisusuosituksia kuluttajariita-asiossa, joita kuluttajat ovat saattaneet sen käsiteltäväksi. Ratkaisusuositus voi koskea esimerkiksi kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan erimielisyyttä jonkin tavaran tai palvelun hankinnassa, asuntokauppaa tai asuinhuoneiston vuokrausta. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositukset eivät ole täytäntöönpanokelpoisia kuten tuomio. Ne ovat luonteeltaan pelkästään suosituksia. Tämän vuoksi elinkeinonharjoittajan ei ole pakko noudattaa kuluttajariitalautakunnan antamia ratkaisusuosituksia, mutta suuressa osassa tapauksista suosituksia on noudatettu melko hyvin. Tarpeen tullen kuluttaja voi saattaa asian myös tuomioistuimen ratkaistavaksi.

Kuluttajariitalautakunta ei anna ratkaisusuosituksia kaikista erimielisyyksistä kuten esimerkiksi arvopapereita koskevista asioista. Kuluttajariitalautakunnassa asian käsittely on maksutonta.

Mikäli haluat tietää lisää kuluttajariitalautakunnan antamista suosituksista, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa