Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja asianosaisen kulut

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta on kuluttajien riita-asioita käsittelevä oikeussuojaelin. Se on toiminnassaan täysin riippumaton ja puolueeton. Asian selvittäminen ja käsittely kuluttajariitalautakunnassa on maksutonta asianosaisille, eikä siitä peritä heiltä maksuja. Asianosaisten ei siis tarvitse maksaa asian selvittämisestä ja käsittelemisestä kuluttajariitalautakunnassa.

Asianosaiset kuitenkin vastaavat itse omista kustannuksistaan. Asianosaisten omia kustannuksia ovat esimerkiksi heille mahdollisesti aiheutuneet asiamieskulut. Asianosaisella on mahdollisuus hankkia asiantuntijalausuntoja tai muita selvityksiä asiasta, joita voidaan pitää asian ratkaisemisen kannalta tarpeellisina. Jos asianosainen on hankkinut tällaisia lausuntoja tai selvityksiä omalla kustannuksellaan, kuluttajariitalautakunta voi suosittaa, että lausuntojen ja selvityksien hankkimisesta aiheutuneet kustannukset korvataan asianosaiselle. Jos asian käsittely siirtyy tuomioistuimeen, lautakunnan suosittamat korvaukset rinnastetaan asiaa tuomioistuimessa käsiteltäessä oikeudenkäyntikuluihin. Kuluttajariitalautakunnassa selvitettävistä ja käsiteltävistä asioista ei edellä mainitun mukaisesti peritä asianosaisilta maksuja. Asianosaisille saattaa kuitenkin joskus aiheutua omia kustannuksia, joiden maksamisesta he vastaavat itse. Kuluttajariitalautakuntaan ja asianosaisten kuluihin liittyvistä asioista kannattaa keskustella tarkemmin lakimiehen kanssa. Lisätietoja aiheesta saat tarvittaessa alla olevasta lakipuhelimen numerosta.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa