Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajan lasku


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajille on tarjolla erityyppisiä laskuja. Kuluttajalle voidaan toimittaa lasku esimerkiksi e-laskuna, tekstiviestilaskuna, sähköpostilaskulla tai paperilaskuna. Riippumatta siitä, millä tavalla lasku toimitetaan kuluttajalle, niissä annettujen tietojen tulee olla selkeitä ja yksiselitteisiä. Laskusta tulee ilmetä muun muassa maksettava määrä, eräpäivä, laskun peruste riittävän tarkasti yksilöitynä, yhteystiedot kuluttajan yhteydenottoa varten sekä maininta viivästysseuraamuksista. Laskun tulee olla sellainen, että kuluttaja vaivatta ymmärtää sen olevan lasku, joka hänen on maksettava.

Myyjän tulee olla huolellinen laskujensa hallinnoimisessa ja lähettämisessä. Mitä suurempi yritys on kyseessä, sitä enemmän voidaan vaatia sen laskutusjärjestelmän toimivuudesta ja tehokkuudesta. Joskus voi käydä niinkin, että yksittäisten kuluttajien saatavat jäävät perimättä esim. laskutusjärjestelmässä olevan vian takia. Jos yritys laskuttaa kuluttajaa vasta pitkän ajan kuluttua hänen ostohetkestään, saattaa olla ongelmallista osoittaa, että velkasuhde on todella syntynyt ja että lasku on edelleen maksamatta. Tällöin myyjän on esitettävä selvitys näistä saatavista esimerkiksi kirjanpitoaineiston avulla. Näillä myyjään kohdistuvilla vaatimuksilla pyritään estämään aiheettomien laskujen tai maksumuistutusten lähettämistä kuluttajille, ja näin parantamaan kuluttajansuojaa.

Verkkopankkiympäristössä e-laskuun siirtyminen on tehty kuluttajalle vaivattomaksi. Useimmat laskuttajat tarjoavat verkkopankissa asioivalle asiakkaalle paperilaskun maksun yhteydessä vaihtoehdoksi e-laskua. E-laskua varten on tehtävä erillinen sopimus.

E-laskun tai verkkolaskun perusideana on, että lasku toimitetaan ja maksetaan paperittomasti. E-lasku on sähköisessä muodossa verkkopankkiin saapuva lasku. Sähköpostin liitteenä lähetetty lasku, joka maksetaan samalla tavalla kuin paperilasku, ei siten ole verkkolasku.

Kuluttajan kannalta e-laskut parantavat maksamisen säntillisyyttä, koska mahdollisuus laskujen katoamiseen tai virheisiin maksusuorituksissa on niiden kohdalla lähes olematon. Sähköisiä laskuja tarjotessa on muistettava, että tällaisten laskujen vastaanottamiseen ja säilyttämiseen on markkinoilla tarjolla eri palveluvaihtoehtoja. Jos sähköistä maksujärjestelmää tarjotaan kuluttajien käyttöön, sen on oltava toimivuudeltaan jo yleisesti luotettavalla tasolla. Sen lisäksi myyjällä on oltava asianmukaiset menettelytavat virhetilanteiden hoitamiseen.

Jos kuluttaja esittää huomautuksia myyjälle laskun oikeellisuudesta, myyjän on lähdettävä selvittämään esitettyjen huomautusten aiheellisuutta ja oikaistava mahdolliset havaitut virheet oma-aloitteisesti. Myyjä ei saa ryhtyä perintätoimiin ennen kuin huomautusten asiallisuus on selvitetty. Jos kuluttaja väittää, ettei hän ole saanut laskua lainkaan tai oikeaan aikaan, myyjän on esitettävä selvitys siitä, että lasku on todennäköisesti lähetetty ajoissa ja oikeaan aikaan. Jos myyjä ei pysty osoittamaan tätä, kuluttaja ei aina ole velvollinen maksamaan viivästyskorkoa tai muita seuraamuksia. Mikäli haluat tietää lisää kuluttajakaupan laskusta ja kuluttajansuojasta, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa