Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ratkaisusuositukset

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunnan toimii puolueettomana ja riippumattomana riidanratkaisuelimenä kuluttaja-asiariidoissa. Sen päätehtävänä on antaa ratkaisusuosituksia sen toimivaltaan kuuluvissa riitaasioissa.

Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat nimensä mukaisesti vain suosituksia, vaikka ne sisältävät perustellun kannanoton käsiteltyyn riita-asiaan. Lain mukaan ne eivät ole täytäntöönpanokelpoisia, joten niitä ei ole pakko noudattaa eikä annetun ratkaisun perusteella siten voi mennä ulosottovirastoon hakemaan täytäntöönpanoa. Täytäntöönpanokelvottomuus johtaa siihen, että vaikka lautakunta olisi ratkaissut riita-asian, se ei muodosta estettä asian käsittelyyn uudelleen tuomioistuimessa. Lisäksi ratkaisusuositus ei saa tuomion oikeusvaikutuksia, joten siitä ei voi myöskään valittaa.

Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat kuitenkin sallittu oikeuslähde, joten niillä voi olla vaikutusta asian ratkaisemiseen tuomioistuimessa. Ne eivät tosin ole sellaisia ratkaisuja, joita tuomioistuimen tulisi suoraan noudattaa omassa tuomiossaan. Lautakunnan ratkaisut tarjoavat vain tulkinnan lain sisällöstä ja sen soveltamisesta asiassa. 

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa