- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -
Suomen paras lakipuhelin! Kiitos tästä palvelusta.
Kuluttajariitalautakunnan toimii puolueettomana ja riippumattomana riidanratkaisuelimenä kuluttaja-asiariidoissa. Sen päätehtävänä on antaa ratkaisusuosituksia sen toimivaltaan kuuluvissa riita-asioissa.
Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat nimensä mukaisesti vain suosituksia, vaikka ne sisältävät perustellun kannanoton käsiteltyyn riita-asiaan. Ne eivät ole täytäntöönpanokelpoisia, joten niitä ei ole pakko noudattaa eikä annetun ratkaisun perusteella siten voi mennä ulosottovirastoon hakemaan täytäntöönpanoa. Täytäntöönpanokelvottomuus johtaa siihen, että vaikka lautakunta olisi ratkaissut riita-asian, se ei muodosta estettä asian käsittelyyn uudelleen tuomioistuimessa. Lisäksi ratkaisusuositus ei saa tuomion oikeusvaikutuksia, joten siitä ei voi myöskään valittaa.
Lautakunnan antamat ratkaisusuositukset ovat kuitenkin sallittu oikeuslähde, joten niillä voi olla vaikutusta asian ratkaisemiseen tuomioistuimessa. Ne eivät tosin ole sellaisia ratkaisuja, joita tuomioistuimen tulisi suoraan noudattaa omassa tuomiossaan. Lautakunnan ratkaisut tarjoavat vain tulkinnan lain sisällöstä ja sen soveltamisesta asiassa.
Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.
Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.
Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:
Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.