Minilex - Lakipuhelin

Valvontamaksun käsittely kuluttajariitalautakunnassa

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunnassa on käsitelty useita yksityisen pysäköinnin valvontamaksuja koskevia valituksia. Valituksen perusteena on yleensä se, että kuluttaja ei katso tehneensä maksuun velvoittavaa sopimusta. Koska valvontamaksuissa maksuvaatimuksen esittää yksityinen taho, hänen on voitava osoittaa oikeutensa periä maksu. Kuluttajan ja maksua vaativan tahon välinen sopimus on tällaisen oikeuden perustava elementti ja maksua vaativan tahon velvollisuus on osoittaa sopimuksen syntyneen. Kuluttajariitalautakunta on aiemmissa ratkaisuissaan todennut, että yksityiset valvontamaksut perustuvat sopimukseen ja sopimus syntyy, jos autoilija on saanut sopimuksen syntymisestä riittävän tiedon ennen pysäköimistä. Tiedotus voi tapahtua ja sopimus syntyä esimerkiksi pysäköintialueen opastetaulujen avulla. Edellytyksenä kuitenkin on, että pysäköintialueella on kattavasti tauluja ja niistä ilmenevät alueella noudatettavat pysäköinnin ehdot, niiden rikkomisen seuraamus ja sitoutuminen ehtoihin pysäköimällä.

Kuluttajariitalautakuntaan voi viedä  yksityisen pysäköinnin valvontamaksua koskevan asian, jos pysäköinti on liittynyt kulutushyödykkeen hankintaan eli esimerkiksi tilanteissa, joissa auto on pykäköity supermarketin pihaan. Kuluttajariitalautakunta antaa asiassa ratkaisun, joka on kuitenkin suositusluotoinen eikä se  sido osapuolia samalla tavalla kuin oikeuden päätös. Esimerkiksi valvontamaksun ulosottoon tarvitaan tuomioistuimen päätös tai tuomio, sillä yksityistä pysäköinnin valvontaa hoitavat yksityiset yritykset, joilla ei ole julkista luotettavuutta.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa