Minilex - Lakipuhelin

Mitä kuluttajariitalautakunta tekee

» Lakipuhelin neuvoo kokemuksella - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunnan päätehtävä on antaa ratkaisusuosituksia kuluttajariita-asioissa. Se antaa ratkaisuja yksittäisissä erimielisyyksissä. Lautakunta on riippumaton ja puolueeton oikeussuojaelin.

Lautakunta voi ottaa myös käsiteltäväkseen ryhmävalituksia, jos sille on edellytykset. Lautakunnan henkilökunnan tulee antaa ohjeita ja neuvoja kuluttajariita-asian asianosaisille asian vireille saattamisesta ja lautakunnan menettelytavoista.

Lautakunta koostuu lainoppineista ja asiantuntijajäsenistä. Lautakunnan keskeisimpiä arvoja ovat oikeuden helppo saatavuus yksityisille henkilöille sekä oikeudenmukaisuus. Lautakunnan ratkaisut ja täysistuntoratkaisut linjaavat sekä ohjaavat kuluttajaoikeutta. Esimerkiksi lautakunnan ratkaisusuositukset ovat vaikuttaneet kysymykseen siitä mitä pidetään kuluttajakauppana ja kuluttajapalveluksena.


- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

» Edullisempaa lakipalvelua - jätä yhteydenottopyyntö »