Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja yksityinen pysäköinninvalvonta

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunnan linjauksen mukaisesti yksityinen pysäköinninvalvonta on sallittua toimintaa ja kuljettajalle voidaan asettaa sopimukseen perustuva velvollisuus valvontamaksun suorittamiseen. Kyse ei korkeimman oikeuksen ennakkopäätöksen mukaisesti ole julkisesta toiminnasta.

Kuitenkin, jotta valvontamaksu voidaan periä, on pysäköinninvalvontayritykellä todistustaakka sopimuksen syntymiseen vaikuttavista oikeustosiseikoista. Näin käytännössä valvontamaksua ei voida periä ilman, että se joka sopimussuhteeseen vetoaa, osoittaa sopimussuhteen syntyneeksi tai sen syntyminen myönnetään. Valvontamaksun antamisen edellytyksenä on aina se , että alueella on selkeä opastus pysäköinnin ehdoista ja yrityksellä on näyttöä siitä, että kuljettaja on menetellyt vastoin opasteista.

Maksun perumista voidaan vaatia kolmessa eri tilanteessa. Ensinnäkin perumista voidaan vaatia, jos pysäköintialueen opastus on puutteellista. Toisekseen perumista voidaan vaatia, jos pysäköinti ei ole ollut ohjeistuksen vastaista. Viimeiseksi perumista voidaan vaatia, jos maksun saanut henkilö ei ole ollut virheellisestä pysäköinnistä vastaava kuljettaja.

Valitus maksun perusteesta on tehtävä pysäköinninvalvontayritykselle ja maksun voi jättää maksamatta kunnes valitus on käsitelty.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa