Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunta ja käsittelyaika


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunnan Internet-sivujen mukaan (2013) asioiden käsittelyaika lautakunnassa vaihtelee noin kuuden ja neljäntoista kuukauden välillä. Käsittelyaika riippuu asian laadusta ja osapuolten toiminnan aktiivisuudesta. Mitä monimutkaisemmasta asiasta on kyse, sitä pidempään käsittelyssä yleensä kestää.

Kuluttajariitalautakunnan on annettava ratkaisusuositus perusteluineen kirjallsiesti viimeistään 90 päivän kuluttua siitä, kun lautakunnan käytettävissä on ollut kaikki asian ratkaisemiseksi tarpeellinen aineisto. Erittäin monimutkaisissa riita-asioissa lautakunta voi harkintansa mukaan pidentää 90 päivän määräaikaa. Osapuolille on tällöin ilmoitettava määräajan pidentämisestä sekä ratkaisusuosituksen antamisen arvioidusta ajankohdasta.

90 päivän määräaika ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asia käsiteltäisiin tässä ajassa siitä lukien, kun valitus on saapunut lautakuntaan. Ennen ratkaisun antamiseta lautakunta asian selvittämiseksi kuulee asiantuntijoita, hankkii lausuntoja sekä toimittaa tarkastuksia ja katselmuksia. Tämä tarkoittaa tarpeellisen aineiston keräämistä. Vasta kun tarpeellinen aineisto on kerätty alkaa kulua 90 päivän määräaika ratkaisun antamiseen. Lautakunnan on viipymättä ilmoitettava riidan osapuolille siitä, että se on saanut kaiken asian ratkaisemiseksi tarpeellisen aineiston.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa