Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan päätös

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajariitalautakunta käsittelee kirjallisia valituksia, joissa vaaditaan vastapuolelta hyvitystä. Se antaa valituksen johdosta lakiin perustuvan päätöksen, joka on suositus riidan ratkaisemisesta. Päätös ei siten ole oikeudellisesti velvoittava eikä sitä voida panna täytäntöön pakkotoimin. Kuluttajariitalautakunnan päätöksillä on kuitenkin käytännössä merkittävä painoarvo, sillä noin 80 prosentissa tapauksista osapuolet noudattavat päätöstä.

Kuluttajariitalautakunnan toimivaltaan kuuluvat kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien väliset erimielisyydet, jotka koskevat kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa, asumisoikeuden luovutusta sekä takaus- ja panttaussitoumuksia. Asian käsittely lautakunnassa on maksutonta, ja osapuolten maksettavaksi tulevat pääsääntöisesti vain asiaan liittyvät omat selvityskulut.

Jos kuluttajariitalautakunnan päätös ei johda haluttuun lopputulokseen, kannattaa olla yhteydessä lakimieheen asian viemiseksi tuomioistuimeen.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa