Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajariitalautakunnan päätöksen noudattaminen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Jos yhteisymmärrystä elinkeinonharjoittajan kanssa ei synny kuluttajaoikeusneuvojan kanssa, voidaan asia antaa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Asia voidaan kuitenkin viedä kuluttajariitalautakuntaan jo heti erimielisyyden synnyttyä. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton kuluttajansuojaviranomainen. Se antaa päätöksiä kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisissä erimielisyyksissä, jotka koskevat kulutustavaroita ja -palveluja, asuntokauppaa, huoneenvuokraa, asumisoikeuden luovutusta ja takaus- ja panttaussitoumuksia.

Kuluttajariitalautakunnan antama päätös asiassa on suositus siitä, miten riita tulisi ratkaista. Koska lautakunnan päätökset ovat vain suosituksia, niitä ei ole pakko noudattaa, eikä niitä voida panna täytäntöön pakkotoimin. Yleisesti kuluttajariitalautakunnan päätöksiä kuitenkin noudatetaan hyvin. Näin tapahtuu noin 80 prosentissa tapauksista. Kuluttajariitalautakunnan päätöstä noudattamalla elinkeinonharjoittaja voi välttyä oikeudenkäynniltä, mikä on varsin hyvä syy noudattaa lautakunnan päätöstä, koska kustannukset jäävät paljon pienemmäksi.

- Lakipuhelin neuvoo joka päivä klo 6 - 24 -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa