Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuojalainsäädäntö


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajansuojalainsäädäntöä sovelletaan kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliseen oikeussuhteeseen. Kuluttajansuojalainsäädännön tavoitteena on suojata kuluttajaa elinkeinonharjoittajaa vastaan. Suomessa kuluttajansuojasta on säädetty vuonna 1978 voimaan tulleessa kuluttajansuojalaissa. Kuluttajansuojalain lisäksi on olemassa muitakin kuluttajansuojaa koskevia säädöksiä. Kuluttajansuojalakia sovelletaan elinkeinonharjoittajan kuluttajiin kohdistamaan kulutushyödykkeiden tarjontaan, myyntiin sekä muuhun markkinointiin. Olennaista on, että nimenomaan elinkeinonharjoittaja myy tai tarjoaa tavaroita ja palveluita kuluttajille. Kuluttajansuojalakia ei nimittäin sovelleta tilanteeseen, jossa yksityinen henkilö esimerkiksi myy elinkeinonharjoittajalle jonkin tavaran. Kuluttajansuojalakia ei myöskään sovelleta silloin kun yksityinen henkilö myy toiselle yksityiselle henkilölle tuotteen.

Kuluttajansuojalain soveltaminen tulee kyseeseen myös elinkeinonharjoittajan välittäessä hyödykkeitä kuluttajille. Lisäksi kuluttajansuojalaissa olevia kauppaa koskevia säännöksiä sovelletaan vaihtoon. Kuluttajansuojalaissa säännellään muun muassa markkinoinnista ja menettelystä asiakassuhteessa, sopimusehdoista, sopimuksen sovittelusta ja tulkinnasta, kuluttajankaupasta, koti- ja etämyynnistä sekä kulutusluotoista. Muita kuluttajansuojaa koskevia säädöksiä ovat muun muassa asuntokauppalaki, kuluttajaturvallisuuslaki ja tuotevastuulaki. Myös maakaaressa ja tietoyhteiskuntakaaressa on säännelty kuluttajansuojasta. Kuluttajansuojalainsäädännön soveltaminen tulee kyseeseen siis kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisessä suhteessa. Mikäli haluat tietää lisää kuluttajansuojalainsäädännöstä, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa