Minilex - Lakipuhelin

Kuluttajansuoja ja tuotteisiin liittyvä ikävähennys

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajia elinkeinoharjoittajia vastaa. Siihen liittyen onkin hyvä muistaa, että kuluttajansuoja on tarkoitettu nimenomaan kuluttajien ja elinkeinoharjoittajien väliseen toimintaan, ei niinkään kahden yksityisen kuluttajan väliseen kaupantekoon.

Kuluttajasuojan suojaa siis nimensä mukaisesti kuluttajia. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi jos laite rikkoutuu takuun aikana kuluttajasta riippumattomasta syystä, on hänellä oikeus tuotteen korjaukseen tai uuteen vastaavanlaiseen tuotteeseen. Käytännössä siis, mikäli laitetta ei pystytä korjaamaan, on myyjän velvollisuus tarjota samaa uutta tuotetta tilalle tai mikäli samanlaista ei ole enää saatavilla niin kyseistä laitetta vastaava laite. Jos tällainen vastaava laite on hieman kalliimpi, tulee kuluttajan maksaa laitteiden hintaerotus.

Kuluttajalla ei kuitenkaan periaatteessa ole oikeutta olettaa, että hän olisi vaikka vuoden saanut käyttää tuotetta ilmaiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että vastaavaan tuotteeseen vaihtamistilanteessa tai kaupan purku tilanteessa myyjä voi periä käyttöhyödyn. Se tarkoittaa käytännössä tuotteeseen tehtyä ikävähennystä. Esimerkiksi 200 euron laitteesta voidaan vuoden käytöstä tehdä tietyn suuruinen ikävähennys, koska kuluttaja on saanut vuoden käyttää tuotetta eikä se sen johdosta ole enää uusi. Tällöin korvaushinta voi olla pari kymmentä euroa vähemmän. Se on kuitenkin kohtuullinen korvaus siitä, että myyjä menettää rahaa samaisessa tilanteessa, kun korjaa kuluttajalle viallisen tuotteen uudella, käytännössä ilmaiseksi.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa