Minilex - Lakipuhelin

Kuluttaja-asiamiehen tekemä ryhmävalitus


>> Lakipuhelin neuvoo vuosien kokemuksella - Soita 0600 12 450 >>

Kuluttajariitalautakunta voi käsitellä kuluttaja-asiamiehen tekemän ryhmävalituksen. Ryhmävalituksena käsiteltävän asian tulee koskea useiden kuluttajien sekä tietyn elinkeinonharjoittajan välistä riita-asiaa. Kyseessä voi olla esimerkiksi tilanne, jossa kuluttajat ovat ostaneet samalta elinkeinonharjoittajalta samanlaisia tavaroita, joissa kaikissa on ilmennyt samanlainen tai samankaltainen virhe. Ryhmävalitus voi tulla kyseeseen myös silloin, kun elinkeinonharjoittajan ja useiden kuluttajien väliseen sopimukseen sisältyy kohtuuton ehto.

Kuluttaja-asiamies toimittaa hakemuksen kuluttajariitalautakuntaan ryhmävalituksen vireille panemiseksi, jossa hän ilmoittaa, minkä kuluttajaryhmän puolesta ryhmävalitus tehdään. Kuluttajariitalautakunta voi antaa suosituksen, jossa se suosittelee maksettavan kuluttajaryhmälle hyvitystä. Ryhmävalituksen laittaa vireille siis kuluttaja-asiamies useiden kuluttajien puolesta. Näin ollen kuluttajien ei tarvitse itse tehdä valitusta, vaan kuluttaja-asiamies huolehtii ryhmävalituksen tekemisestä. Kuluttajariitalautakunta voi antaa suosituksen hyvityksen maksamisesta. Ryhmävalituksen katsotaan parantavan kuluttajan asemaa muun muassa siten, että yritykset maksavat helpommin hyvitystä kuluttajille ryhmävalituksen olemassaolon vuoksi. Mikäli haluat tietää lisää kuluttaja-asiamiehen tekemästä ryhmävalituksesta, voit soittaa alla olevaan lakipuhelimen numeroon.

Soittamalla lakipuhelimeen saatat säästää helposti jopa tuhansia euroja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

 

Selaa lakitietoa