Minilex - Lakipuhelin

Valituskirjelmän laatiminen

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Valituskirjelmä tehdään, mikäli tuomioistuimen tai viranomaisen ratkaisusta halutaan valittaa. Käräjäoikeuden ratkaisusta on valitettava, jotta saa asiansa käsitellyksi hovioikeudessa. Jos taas kysymyksessä on hallintoasia, voidaan viranomaisen ratkaisusta valittaa hallinto-oikeuteen.

Ensimmäinen vaihe käräjäoikeuden ratkaisusta valittaessa on ilmoittaa tyytymättömyytensä ratkaisuun. Jos ilmoitusta tyytymättömyydestä ei tehdä, menettää asianosainen puhevaltansa asiassa. Ilmoitus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asianosaisen olisi pakko valittaa päätöksestä hovioikeuteen, vaan asianosainen voi myös peruttaa tyytymättömyyden ilmauksensa.

Valituskirjelmän sisältövaatimuksista on säädetty oikeudenkäymiskaaressa. Valituskirjelmässä on ilmoitettava yksilöitynä käräjäoikeuden ratkaisu, johon haetaan muutosta. Lisäksi valituksesta on ilmettävä, mihin kohtiin haetaan muutosta. Asianosaisen on myös ilmoitettava, miten ratkaisua on muutettava. Muutosvaatimukset on harkittava tarkkaan, sillä hovioikeus ei voi tuomita asiassa enempää tai muuta kuin mitä valittaja on vaatinut. Jos valittaja on ollut asian kantajana käräjäoikeudessa, hän ei lähtökohtaisesti saa vaatia muuta kuin, mitä hän on vaatinut käräjäoikeudessa.

Valituskirjelmässä kannattaa eritellä riidattomat seikat ja riitaiset seikat. Riitaisten seikkojen kohdalla täytyy perustella, miksi käräjäoikeuden ratkaisu on ollut valittajan mielestä virheellinen. Valituskirjelmässä täytyy ilmoittaa asianosaisten nimet sekä heidän edustajansa tai asiamiehensä. Lisäksi on ilmoitettava valittajan yhteystiedot sekä postiosoite, johon asiaan liittyvät ilmoitukset ja kutsut toimitetaan. Kirjelmän tulee olla myös joko asianosaisen tai sen laatijan allekirjoittama.

Viranomaisen päätökseen tyytymätön voi valittaa päätöksestä hallinto-oikeuteen. Valitus on vapaamuotoinen, mutta sen tulee sisältää tarvittavat tiedot. Ensinnäkin on yksilöitävä päätös, josta valitetaan. Lisäksi on ilmoitettava, miltä osin haetaan muutosta ja mitä vaaditaan muutettavaksi. Vaatimukset on perusteltava myös hallintoasiassa. Valituskirjelmästä tulee myös käydä ilmi valittajan nimi ja yhteystiedot.

Kirjelmän laatiminen selkeästi ja täsmällisesti on hyvin tärkeää. Siksi valitusasioissa kannattaa olla yhteydessä lakimieheen, joka osaa jäsennellä valituskirjelmän tarvittavalla tavalla.

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]