Minilex - Lakipuhelin

Tyytymättömyyden ilmoitus käräjäoikeuden ratkaisuun

» Lakipuhelin neuvoo - Soita 0600 12 450 »

Muutosta käräjäoikeuden ratkaisuun haetaan hovioikeudelta valittamalla. Käräjäoikeuden ratkaisuun saa hakea muutosta valittamalla, jollei muutoksenhakua ole erikseen kielletty. Muutoksenhaku alkaa sillä, että käräjäoikeuden ratkaisuun tyytymätön asianosainen ilmoittaa tyytymättömyyttä käräjäoikeudelle määräajan kuluessa. Tyytymättömyyden ilmoitus tarkoittaa silloin, että asianosainen aikoo valittaa käräjäoikeuden ratkaisusta, tai ainakin varaa itselleen mahdollisuuden muutoksenhakuun. Mikäli tyytymättömyyttä ei ole ilmoitettu asianmukaisesti käräjäoikeudelle ennen valituskirjelmän jättämistä, ei hovioikeus tutki valitusta lainkaan. Tyytymättömyyttä tulee näin ollen ilmoittaa ratkaisun antaneelle käräjäoikeudelle ja määräaika sen tekemiseen on seitsemän päivää siitä päivästä, jolloin käräjäoikeuden ratkaisu julistettiin tai annettiin.

Tyytymättömyyden ilmoittaminen

Käräjäoikeus ilmoittaa ratkaisun antaessaan, saako kyseiseen ratkaisuun hakea muutosta ja mitä menettelyä muutoksenhaussa tulee noudattaa. Käräjäoikeus antaa asianosaisille muutoksenhakuohjeet silloin, kun muutoksenhaku on sallittu. Muutoksenhakuohjeista tulee käydä ilmi muun muassa, miten ja missä ajassa tyytymättömyyttä tulee ilmoittaa sekä milloin valituskirjelmä on viimeistään määrä toimittaa käräjäoikeuden kansliaan. 

Asianosaisen, joka haluaa hakea muutosta käräjäoikeuden ratkaisuun, on ensin ilmoitettava siihen tyytymättömyyttä puhevallan menettämisen uhalla. Tyytymättömyyttä on edellä esitetysti ilmoitettava viimeistään seitsemäntenä päivänä siitä päivästä, jona käräjäoikeuden ratkaisu julistettiin tai annettiin. Ilmoitus tulee tehdä ennen määräajan viimeisen päivän virka-ajan päättymistä. Käräjäoikeus ei voi määrätä tyytymättömyyden ilmoittamiselle uutta määräaikaa. Jos tyytymättömyyden ilmoitusta ei hyväksytä, voi asianosainen kannella tästä hovioikeuteen 30 päivän kuluessa käräjäoikeuden ratkaisun julistamis- tai antamispäivästä.

Tyytymättömyyden ilmoitus voidaan tehdä joko suullisesti tai kirjallisesti asian ratkaisseelle tuomioistuimelle tai sen kansliaan. Mikäli asianosainen tietää jo käräjäoikeuden ratkaisun antamisen yhteydessä, että hän aikoo hakea ratkaisuun muutosta, voi hän samassa yhteydessä suullisesti ilmoittaa tyytymättömyyttä käräjäoikeudelle. Käräjäoikeudella on lisäksi oma kaavake tyytymättömyyden ilmoittamiselle, mutta ilmoitus on mahdollista tehdä myös esimerkiksi sähköpostitse. Kun asianosainen ilmoittaa tyytymättömyyttä postitse tai sähköpostitse, on vastuu ilmoituksen saapumisesta perille määräajan kuluessa hänellä itsellään. Tyytymättömyyttä voidaan lisäksi ilmoittaa sekä henkilökohtaisesti että asiamiehen kautta. Jos asiassa on useampi asianosainen, jotka käyttävät yhteistä puhevaltaa, riittää se, että joku heistä ilmoittaa tyytymättömyyttä käräjäoikeuden ratkaisuun.

Vangittu tai vankeusrangaistusta taikka muuntorangaistusta suorittava henkilö saa rikosasiassa ilmoittaa tyytymättömyyttä vankilan johtajalle.

Jos asianosainen on vain osittain tyytymätön käräjäoikeuden ratkaisuun, hän voi rajoittaa tyytymättömyyden ilmoituksen koskemaan vain osaa käräjäoikeuden ratkaisusta. Rajoitus on mainittava tyytymättömyyttä ilmoitettaessa, ja se voi koskea esimerkiksi jotain tiettyä rikosasian syytekohtaa. Tällöin se osa käräjäoikeuden ratkaisusta, johon tyytymättömyyttä ei ole ilmoitettu, saa lainvoiman tyytymättömyyden ilmoittamiselle säädetyn määräajan päätyttyä. Tyytymättömyyden ilmoituksen rajoitusta voidaan myös muuttaa tai se voidaan poistaa, ennen kuin määräaika tyytymättömyyden ilmoittamiselle on umpeutunut.

Tyytymättömyyden ilmoitus saadaan peruuttaa tyytymättömyyden ilmoittamiselle säädetyn seitsemän päivän määräajan kuluessa. Jos tyytymättömyyden ilmoitusta ei ole tehty säädetyssä järjestyksessä, tai jos tyytymättömyyttä ilmoitetaan ratkaisuun, johon ei saa hakea muutosta, ei ilmoitusta hyväksytä. Käräjäoikeuden tulee siis aina myös hyväksyä tyytymättömyyden ilmoitus, jotta muutoksenhaku voi edetä. Mikäli ilmoitusta ei hyväksytä esimerkiksi silloin, kun se ei käräjäoikeuden mielestä ole täyttänyt sille säädettyjä muotovaatimuksia, voi asianosainen kannella hylkäävästä päätöksestä hovioikeuteen. Silloin, kun tyytymättömyyden ilmoitus puolestaan hyväksytään, saa ilmoituksen tehnyt asianosainen valitusosoituksen, josta ilmenevien tarkempien ohjeiden mukaisesti hän jatkaa muutoksenhakua. Valitusosoituksessa tulee ilmetä muun muassa asiassa toimivaltainen muutoksenhakutuomioistuin sekä valitusajan päättymispäivä. Lisäksi valitusosoituksessa tulee olla ohjeet valituskirjelmän sisältöön ja valituksen perilleajamiseen liittyen.

Lopuksi

Tyytymättömyyttä tulee näin ollen ilmoittaa aina muutoksenhaun alussa sen uhalla, että asianosainen muuten menettää puhevaltansa asiassa. Monesti tyytymättömyyttä ilmoitetaan suoraan suullisesti käräjäoikeudelle sen ratkaisun antamisen yhteydessä. Tyytymättömyyttä voi ilmoittaa myös kirjallisesti käräjäoikeuden kansliaan. Mikäli tyytymättömyyden ilmoitusta tai valituskirjelmää ei tehdä määräajassa, tulee käräjäoikeuden ratkaisusta lainvoimainen, ellei määräajan laiminlyöminen ole johtunut laillisesta esteestä tai muusta hyväksyttävästä syystä. Valittajan vastapuoli voi puolestaan tyytymättömyyttä ilmoittamatta valittaa osaltaan käräjäoikeuden tuomiosta. Tällaisen vastavalituksen määräaika on kaksi viikkoa valittajalle asetetun valitusajan päättymisestä. 

» Suomen suurin lakipalvelu auttaa - Soita 0600 12 450 »


Vinkit

- Lakimiehemme vastaavat mielellään tyytymättömyyden ilmoittamista koskeviin kysymyksiin.

- Tyytymättömyyden ilmoituksen voi tehdä suullisesti suoraan käräjäoikeudelle samassa yhteydessä, kun käräjäoikeus antaa ratkaisun.

- Tyytymättömyyden ilmoitus on mahdollista tehdä myös sähköpostitse.

Varoitukset

- Tyytymättömyyttä on ilmoitettava määräajassa. Hovioikeus ei tutki valituksia, joita ennen ei ole asianmukaisesti ilmoitettu tyytymättömyyttä käräjäoikeudelle.

- Mikäli tyytymättömyyden ilmoitus tehdään postitse, on vastuu sen saapumisesta käräjäoikeudelle määräajan kuluessa ilmoituksen tekijällä.

 

- Lakipuhelin neuvoo aamusta iltaan joka päivä -


Pyydä tarjous lakipalvelusta

 

Jätä sitomaton tarjouspyyntö lakimiehen palkkaamiseksi




Lakimiehet käsittelevät tietojasi luottamuksellisesti, eikä niitä tallenneta
Minilex.fi-palveluun.


 


Selvitämme maksutta, tarvitseeko sinun maksaa lakikulujasi

Tiesitkö, että monissa asioissa lakikulusi ovat katettavissa kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksesta tai julkisesta oikeusavusta. Usein lakikulut voidaan myös vaatia vastapuolen maksettavaksi.

Lähettämällä yllä olevan tarjouspyynnön tai soittamalla asiakaspalveluun 0400 4111 43 saat:

  • maksuttoman selvityksen lakikuluistasi
  • maksuttoman alkukartoituksen asiaasi
  • halutessasi asiaasi erikoistuneen juristin maan kattavasta, laajasta juristiverkostosta.

Jos tarvitset vain lakineuvontaa, niin soitathan lakipuhelimeen 0600 12 450. Asiakaspalvelu ei anna lakineuvoja.

Aiheeseen liittyvät artikkelit


 

Selaa lakitietoa

 

[chatbot]